SkapAnde ska bidra till samtal om tro och liv

Det råder full aktivitet i Timrås vardagsrum, Cafe InBetween. – Jag vill göra en haj, utbrister Teo, ett av barnen som är med på verksamheten SkapAnde, en öppen verksamhet för alla åldrar som Timrå församling arrangerar ihop med Timrå bibliotek.

Heléne Arnfridsdotter, församlingspedagog i Timrå församling

Foto: Hanna Henning

–  Tanken är att man ska kunna slinka in från torget och vara med. Vi vill ju vara där människor är och få till spontana samtal om tro och liv, säger Helene Arnfridsdotter, församlingspedagog i Timrå församling.
– Vi vill skapa ett ”Vi i Timrå” där man blir bekanta och hejar på varandra på torget, säger Agneta Norrgård, projektledare för Bokstart på Timrå bibliotek.

Den här tisdagen råder full aktivitet runt långbordet som är uppställt med alla möjliga sorters pyssel på temat havet. Mammor med bebisar sovande i vagnar och storasyskon som pysslar ihop hajar med toarullar, snören, kritor, lim och klädnypor. En tonårstjej som tovar en sköldpadda och övar sin engelska med en äldre kvinna som i sin tur får öva på sin svenska, samtidigt som hon dekorerar en sjöstjärna. Ett barn vill hellre leka i lekhörnan och ett annat barn vill ha en spännande bok uppläst för sig.

Agneta Norrgård tar med sig biblioteksböcker som följer veckans tema. Den här gången har hon med sig allt från pekböcker till faktaböcker om fiske för vuxna. Innan SkapAnde avslutas, så har Agneta sagostund med högläsning, ramsor och sånger för alla som vill vara med. Den här gången är det de yngre barnen följer med Agneta in i ett angränsande rum.
– Om någon hittat en bok under träffen, får de låna hem den och fortsätta läsa och tillbaka den nästa gång. Jag vill ju främja läslusten och arbetar med språkutveckling och språkfrämjande och då är högläsningen jättebra! Vi har också märkt att det här är en verksamhet som också öppnar upp för dem som är ensamma. Det har kommit en person och sagt till mig: Du är den första jag pratat med idag, säger Agneta Norrgård.

När Helene Arnfridsdotter planerar verksamheten utgår hon från den grundläggande uppgiften, det vill säga, gudstjänst, undervisning, diakoni och mission och tillsammans med Agneta Norrgård som har bibliotekets perspektiv hittar de gemensamma nämnare.
–  Vi vill visa och underlätta gudstjänstgemenskap. Vi brukar till exempel visa kryptan här på InBetween. Vi vill undervisa om bibelberättelser, öppna upp för gemenskap med andra och ha samtal som kan leda vidare till stöd och hjälp och sänka tröskeln för att komma till Timrå församling, säger Helene Arnfridsdotter.

Totalt arton personer besöker SkapAnde, just den här tisdagen. Rekordet är 32 personer berättar Helen Arnfridsdotter.
–  Ett resultat av den här verksamheten är att vi värvar fler personer till våra respektive verksamheter. Det har blivit ett uppsving av nya besökare, både i bibliotekets verksamhet och på Kyrkis, säger Agneta Norrgård.

Maria Eddebo Persson
2024-05-31