Porträttet är målat i olja och innehåller en rad detaljer och symboler som är viktiga för Eva Nordung-Byström. Som örhängen har hon Maria-maljor, vilket traditionellt är en utsmyckning på samiska kvinnodräkter. Bakom sig har hon skog, vatten och fjäll som ska symbolisera hela stiftet och det skymtar fram en stav och en ränsel som är en symbol för pilgrimsvandring som är viktig för Eva. Det samiska och pilgrim har varit Evas hjärtefrågor under hennes tid som biskop.
– Att måla ett porträtt handlar mer om att skapa ett konstverk där personens historia, personlighet och egenskaper lyser igenom snarare än att avbilda ett utseende, säger Per Elof Nilsson Ricklund.
Per Elof Nilsson Ricklund har träffat Eva Nordung-Byström några gånger för att samtala och för att han ska lära känna människan bakom ansiktet. Sedan lägger han in dessa erfarenheter, tankar och känslor som lager i tavlan. Nilsson Ricklund är uppvuxen i Örnsköldsvikstrakten och har gått i parallellklass med en av hennes döttrar, men de har inte lärt känna varandra förrän nu.
– Efter alla samtal med Eva där vi har diskuterat allt från religion till samisk kultur tycker jag att jag lärt känna människan bakom ansiktet. Nu vill jag kalla henne en nära vän, säger Per Elof Nilsson Ricklund.
Under mottagningen fick Eva Nordung-Byström också ta emot presenter. Norska biskopen Herborg Finnset gav bort en liten kopia på en staty som finns på Nidarosdomen i Trondheim, Svenska kyrkans unga gav förre biskopen en hedersbetygelse och en guldkåsa och från Härnösands stift fick Eva Nordung-Byström en stola (det långa band som präster och diakoner bär över axlarna) designad av Birgitta Ricklund och sydd av Maria Näslund.
Applåderna ville inte riktigt sluta när mottagningen led mot sitt slut och Eva tackat och sagt hej då till Härnösands stift.
Maria Eddebo Persson
2024-09-14