Röster från visitationen i Hässelby församling

På palmsöndagen, den 24 mars 2024, vad det visitationsgudstjänst i Hässelby villastads kyrka. Biskop Andreas tal berörde hopp och gemenskap såväl som framtidsoro. Talet finns att läsa längre ner på sidan. Där finns också några tankar om visitationen från några av församlingens anställda.

David Kindbom, kyrkoherde i Hässelby församling

David Kindbom – kyrkoherde

Hallå där! Hur har visitationen varit?

− Jag tycker att det har varit en positiv form av främjande och stödjande från stiftet. Mycket strukturerat och upplysande för mig som kyrkoherde, säger David. Jag har känt stort stöd och ett gott bemötande från biskop och kansli i en anda av att detta gör vi tillsammans. Arbetet har varit en gemensam process med viktiga frågeställningar för församlingen exempelvis med utgångspunkt i församlingsinstruktionen och vad det innebär i praktiken.

Är det nåt du vill skicka med till din kollega som står inför en visitation. Vad är ditt budskap?

− Blott i det öppna har du en möjlighet! Se till att ta tillfället att samverka med stiftets medarbetare! Det kommer att bli en positiv och glad upplevelse.

Martin Ehntorp – kyrkomusiker

Hallå där! Hur har visitationen varit?

− Jag tycker att visitationen gav självförtroende och en möjlighet för arbetslaget att verkligen belysa våra styrkor. Det kändes också som att frågetecken och svårigheter som vi kunde identifiera fick komma upp till ytan och vi kunde diskutera hur vi som arbetslag kan ta oss an dem. Ett bra sätt för att kunna gå vidare.

Vad är ditt budskap till din kollega?

− Budskapet är var inte rädda! Det här är en tillgång för församlingen i motsats till nåt läskigt. Det är en glädje att ha fått samarbeta med stiftet med biskop Andreas. Enkelt och effektivt!

Eva Linell, rektor för öppna förskolan Foto: Privat

Eva Linell – rektor för förskolan

− Jag har faktiskt gått och funderat på att jag borde skriva till någon och tacka för att vi fick ha en visitation! För det har fått oss i kollegiet att svart på vitt se vad vi tillsammans kan göra för församlingsborna. Vi har fått belysa det och stanna upp och reflektera. Det har också lett till viktiga insikter och utveckling. När kommunen kommer till vår förskola för tillsyn så är känslan att de söker efter brister och fel men stiftets tillsyn är precis tvärtom.

Vad är ditt budskap till din kollega?

− Ta chansen att se allt som är positivt. Om du som jag har en verksamhet som ligger lite utanför se till att bli en integrerad del av visitationen.

Ladda ner biskop Andreas visitationstal med nedan länk.