En ung man och en äldre kvinna ler och spelar piano tillsammans

Ideellt arbete

Kyrka är vi tillsammans, och alla utgör varsin bit av en helhet. Som ideell är du en viktig pusselbit. Vill du engagera dig ideellt? Välkommen att ta kontakt om du vill bidra med din tid och kunskap till dem som behöver det. Det finns många olika sätt att bidra, tillsammans matchar vi dig med ett uppdrag på kort eller lång sikt.

Det kan handla om att engagera sig och handla om allt från det vardagsnära till att vara med i olika evenemang till förmån för humanitär verksamhet.

Internationationella grupper finns i alla församlingarna. Ideella, förtroendevalda och anställda arbetar gemensamt i vårt internationella engagemang.

I konfirmandarbetet finns många redan konfirmerade ungdomar som hjälper till som hjälpledare, i gudstjänster, på läger och i verksamhet på hemmaplan.

Välkommen att ta kontakt om du vill bidra, ge av din tid och din kunskap.

Kontakt Gustav Adolfs församling:

Anna Eklund, vik. församlingsherde
telefon: 18 90 37 mejl: anna.eklund@svenskakyrkan.se

Kontakt Maria församling:

Anette Wiklund, diakon telefon 042-18 90 64
Mejl: anette.wiklundsvenskakyrkan.se

Kontakt Raus församling:

Riikka Westerholm, diakon tfn: 042-18 90 69
Mejl: riikka.westerholm@svenskakyrkan.se

En av våra tre prioriteringar i församlingsinstruktionen, måldokumentet för Svenska kyrkan Helsingborg, handlar om ideellt arbete: ”Vi vill ge rum för ideella medarbetare. Att människor med längtan efter att bli ianspråkstagna av något större än mer ska beredas tillfälle att engagera sig ideellt”.

Har du tankar och idéer om, eller en längtan till, ideellt engagemang, välkommen att kontakta mig.

/Kyrkoherde Kristian Lillö

Kristian Lillö