Joachim arbetar till vardags som musiker i Svenska kyrkan Helsingborg och har tidigare komponerat bland annat musikaler för barn samt ett påskoratorium.
Kan du berätta lite om bakgrunden till ditt verk, requiemet Ad memoriam?
- Jag blev tillfrågad av min kollega, Marie Nanor, om att skriva det. Hon tyckte att det skulle vara fint med just ett requiem inför Allhelgonahelgen och det sammanföll dessutom med Helsingborgs Motettkörs tioårsjubileum och Helsingborgs Gosskörs femårsjubileum. Jag tyckte helt enkelt att det lät som en spännande utmaning.
Vad är ett requiem för den som känner sig osäker på det?
- Ett requiem är egentligen en katolsk mässa där man i huvudsak ber för de avlidna. Många tonsättare har skrivit musik till de latinska texter som ingår i mässan och från början användes kompositionerna just i gudstjänstsammanhang. Därefter har ett requiem kanske mer fått innebörden av ett konsertstycke med ett allvarligt och eftertänksamt innehåll.
Vad har du inspirerats av när du skrivit musiken?
- Jag har nog inte haft någon särskild inspiration men man kan ju inte undgå att smittas av budskapet i de latinska texterna som man hört tonsatta så många gånger. Det har varit både lustfyllt och bitvis plågsamt att skriva ett så omfattande verk, men jag är ändå nöjd med slutesultatet.
Kan du berätta något om vilken typ av musik vi kommer att få höra?
- Jag inbillar mig att det är tämligen lättlyssnat. Man vet ju aldrig vart en kreativ process tar vägen och jag är själv väldigt förvånad över hur romantiskt och vackert mycket klingar. Det finns mycket ljus och hopp i flera av satserna och inte bara svårmod. Jag har under processen fått höra att det låter både ”kyrkligt och filmiskt” om det kan ge några ledtrådar.
Hur känns det inför uruppförandet?
- Det är i skrivande stund fortfarande en massa praktiskt som återstår med notmaterial, repetitioner och logistik men jag känner mig i trygga händer. Körerna är fantastiska och under Marie Nanors ledning vet jag att verket kommer att lyfta. Jag medverkar för en gångs skull inte i själva framförandet utan ska bara luta mig tillbaka och lyssna som vem som helst i publiken.
Och till sist, har du själv något favoritrequiem?
- Jag tycker mycket om både Brahms och Schnittkes requiem.