Kyrkogård med gravstenar, träd, och annan grönska. Ett krematorium från 1920-talet med runt torn finns i bakgrunden.

Krematoriekyrkogården

Krematoriet är byggt på en ö omgiven av en vallgrav. Utanför finns gravkamrar samt urngårdar med nischer i muren som har utökats med en ny urngravsterrass och kolumbariemur. Med tiden har fler gravområden tillkommit vilka är varierande i sin utformning med till exempel buxbomshäckar och gräsmatta.

Platsen har fyra minneslundar - på den lilla ön i västra delen av vallgraven, i björkdungen, längs med vattnet i söder och i Pålsjö skog (Skogsminneslunden).

På Krematoriet och området runtomkring ryms ett stort antal konstverk och riklig grönska.

Läs mer om Krematoriet och dess ceremonisalar här.

Gravskick

Hitta på kyrkogården

Ladda ner en besökskarta här (pdf).

Hitta till kyrkogården

Adress: Krematoriekyrkogården, Christer Boijes Väg, Helsingborg (Karta, Google Map)

Våra begravningsplatser