Trädplantering i Etiopien

Klimatförändringar har haft stor inverkan i Etiopien, bland annat genom torka, markerosion och översvämningar. Genom att plantera träd finns möjligheter att förbättra förutsättningarna, och dessutom bidra till biologiskt mångfald.

Svenska kyrkan Helsingborg påbörjade under 2024 ett samarbete med organisationen Hope for children i Ethiopia, som i sin tur samarbetar med kommunen i Chencha, södra Etiopien. Projektet är en del i pastoratets arbete för miljö och hållbarhet.

Syftet är att driva en plantskola och förse kommunen med unga träd som plateras ut på utsatta områden. Effekterna av dessa kommer att kunna motverka koldioxidutsläpp, markerosion och risk för översvämningar. Trädplanteringarna kommer också att bidra till att både öka och återskapa den biologiska mångfalden.

Trädplanteringen blir också en möjlighet för arbetstillfällen för många, i ett område där arbetslöshet, fattigdom och utsatthet är stor.

I september 2024 invigdes trädplantagen. En grupp från Svenska kyrkan Helsingborg var där tillsammans med Hope for children in Ethiopa, borgmästaren i regionen och lokala representanter från samhället och kommunen.

Hope for children in Ethiopia har redan ett stort engagemang i området med både insatser för barn som inte fått möjlighet att gå i skola, arbetstillfällen för ungdomar och självhjälpsgrupper för kvinnor på landsbygden. I organisationen finns ett holistiskt och diakonalt förankrat tänk kring hela människan.

Hope for Children in Ethiopia

Svenska kyrkan Helsingborg har under flera år samverkat med och ekonomiskt stöttat ett par organisationer i Etiopien som verkar för att ge nytt hopp åt familjer, barn och unga. Bland dessa finns Hope for Children in Ethiopia.

Miljö- och hållbarhetsarbete

Svenska kyrkan Helsingborg är miljödiplomerad enligt Svenska kyrkans miljödiplomering för en hållbar utveckling. Här kan du läsa mer om vår miljövision, miljöpolicy samt exempel på hur vi arbetar med hållbarhet.

Internationellt arbete

Vi är en del i den världsvida kyrkan och delar ansvar för människor som behöver hjälp. Genom ömsesidiga relationer och en hållbar och långsiktig finansiering driver pastoratet en rad internationella samverkansprojekt.