Foto: Fredrik Torstensson

Vår vision – en fossilfri begravningsverksamhet

Helsingborgs kyrkogårdsförvaltning bedriver grön verksamhet, på mer än ett sätt. Genom Svenska kyrkans miljödiplomering arbetar förvaltningen för att nå en helt fossilfri begravningsverksamhet senast år 2030, ett arbete som innebär många stora förändringar i en verksamhet som är väldigt beroende av maskiner och teknik för att fungera.

– Hållbarhetsfrågorna är mycket viktiga för oss, vi måste tänka cykliskt och använda jordens resurser på ett hållbart sätt. Det gör vi bland annat genom att fasa ut fossila drivmedel från vår verksamhet samtidigt som vi tar vara på de resurser vi har och skapar egen närproducerad el. Våra verksamheter ska genomsyras av ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet, säger Linda Raimosson som är chef för Helsingborg kyrkogårdsförvaltning.

Helsingborg kyrkogårdsförvaltning har sedan arbetet inleddes 2016 genomgått de två första stegen i Svenska kyrkans miljödiplomering. En stor del av arbetet handlar om att uppdatera eller ersätta förvaltningens stora maskinpark där tidigare fordon, maskiner och verktyg ofta drivits av fossila bränslen, med nya och fossilfria alternativ – företrädelsevis eldrivna.
– Handverktyg och småmaskiner har redan bytts ut till eldrivna, precis som en stor del av förvaltningens åkbara fordon. Alla kvarvarande fossildrivna fordon som inte går att ersätta med elfordon konverteras så att de i stället kan drivas av HVO100, en syntetisk diesel som framställs av förnybart material. Ett arbete som förhoppningsvis blir klart innan året är slut, berättar Eddy Brindon som är teknisk driftschef på Helsingborg kyrkogårdsförvaltning.

Egna solcellsanläggningar

Omställningen medför också utmaningar. Eftersom hela samhället ställer om till fossilfria alternativ samtidigt ökar det totala behovet av köpt el, som kan vara väldigt dyr.

– För att minska kyrkogårdsförvaltningens behov av köpt el har vi installerat solcellsanläggningar på två av våra kyrkogårdsdistrikt. På detta vis kan kyrkogårdsförvaltningens maskinpark laddas med lokalt producerad el från egna solceller, berättar Linda Raimosson.
Under 2022 producerade förvaltningens anläggningar totalt 49 024 kilowattimmar elektricitet, varav drygt hälften användes i den egna verksamheten och resten, 23 988 kilowattimmar, såldes till elnätet.

Fossilfritt krematorium

Arbetet med att fasa ut fossila bränslen sker inom flera delar av verksamheten samtidigt. Under hösten 2021 bytte Helsingborgs krematorium bränsle från att tidigare ha eldat med vanlig eldningsolja till att ersätta oljan med biobränslet RME som består av 90 procent rapsolja och tio procent metanol, och som skapar betydligt mindre utsläpp under bränslets livscykel.
 – I framtiden är förhoppningen att vårt och andra krematorier ska kunna drivas av el, och att vi därmed helt ska kunna slippa elda med bränsle. Men tyvärr är vi inte riktigt där ännu, och då är det väldigt bra att vi kan välja fossilfria alternativ när vi eldar, säger Eddy Brindon.

Den värme som krematoriet genererar tas också till vara på. Den går ut i stadens system för fjärrvärme, och kan därigenom värma upp hus, lägenheter och kommersiella fastigheter.
– Vi alstrar stora mänger värme, och att bara släppa ut det i luften hade varit ett enormt slöseri. Nu kan vi i stället få dubbel användning av det biobränsle vi förbränner, vilket betyder att vi på ett bättre sätt använder jordens resurser, säger Eddy Brindon.