Vuxenkonfirmation

Är du nyfiken på kristen tro? Vill du konfirmera dig som vuxen? Här kan du lämna en intresseanmälan. Vi kan erbjuda både kurser i grupp om kristen tro eller enskild undervisning.

Här kan du lämna en intresseanmälan om du är nyfiken på konfirmation som vuxen. Efter att vi har fått in din intresseanmälan kontaktar vi dig för ett förslag på tid för gruppundervisning eller enskild undervisning.

Anna Eklund

Foto: Johan Sundqvist

Tre svar om vuxenkonfirmation

Vi frågade Anna Eklund, präst i Gustav Adolfs församling. Hur gör man om man vill konfirmera sig som vuxen?

-          Enklast är att gå in på Svenska kyrkan Helsingborgs webbplats och fyll i intresseanmälan. Du kan också ta kontakt med en präst och berätta att du vill konfirmera dig.

Vad är skillnaden mellan den som man gör i årskurs 8 och vuxenkonfirmation?

-          När du går i konfirmationsundervisning i årskurs 8 är du 14-15 år och undervisningen anpassas utifrån den åldern. Vi arbetar mycket med att ungdomarna skall bli trygga i gruppen, våga föra samtal och tänka på frågor om kristen tro. När du är vuxen har du passerat tonårstiden och mött vuxenlivet med allt vad det innebär. Då har du också många andra frågor om mening och tro. Därför anpassas samtal och undervisning till det den vuxna människan funderar kring och känner är angeläget att reflektera över. Själva konfirmationshandlingen kan utformas på ett enklare sätt än för en grupp ungdomar.

Varför tycker du man ska konfirmera sig?

-          Det är en möjlighet att på allvar fundera över vad en människa är och behöver. Är vi något mera än det som syns på ytan, det vi presterar och den samhällsposition vi har? Ja, jag tror det! Forskning visar att vår existentiella hälsa har en tendens att öka om vi unnar oss att fundera över livets frågor. Jag tycker man ska konfirmera sig därför det är ett tillfälle att vårda den inre människan! Den människa som vi alla har inom oss, eller själen om du så vill!

-          De människor jag mött i samtalsgrupper för vuxna under min tid som präst har med olika formuleringar uttryckt: ”Jag har aldrig förstått att man kan prata så här om tro och Gud!”, ”Hade jag vetat det här, hade jag inte behövt åka till Indien.”, ”Varför gör ni inte mera reklam för sånt här?”, ”Jag vill lära mig mer om kristen tro, det är så intressant.”

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.