Tre kvinnor sitter på huk vid en rabatt och plockar blommor.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Vuxna

Här finns ett sammanhang där vi kan samtala och reflektera över livsfrågor på olika sätt. Mötesplatser, pilgrimsvandringar, meditation, retreat och samtalsgrupper.

Vad är meningen med livet? Om Gud finns -vad kan Gud ha för plats i ditt liv? Om du fick möjlighet att samtala om tro -vad skulle du fråga då?

I Svenska kyrkan Helsingborg har vi många olika grupper och mötesplatser där vuxna kan träffas, samtala, skapa och mycket mer. Är du nyfiken på Bibeln och kristen tro? Vill du pilgrimsvandra eller åka på retreat? Kanske lyssna på föredrag eller bara umgås?

I kalendern nedan hittar du tid och plats för våra aktiviteter för vuxna. Du kan också ladda ner folderns om pdf genom att klicka på bilden här nedanför.

Suicidpreventiva dagen

Tiotusentals får varje år beskedet att någon de känner har tagit sitt liv. Den 10 september är det Suicidpreventiva dagen, en dag som har till syfte att öka medvetenheten om ett stort lidande, och visa hur vi tillsammans kan förebygga självmord.

Gemenskap och samtal om tro och liv

Här finns programmet för hösten 2024. Mötesplatser, samtalsgrupper, föreläsningar och mycket mer. Välkommen till en ny termin!

Grunden - en kurs i kristen tro

Under hösten är du välkommen att vara med på en grundkurs i kristen tro. I november startar också ytterligare en kurs för dig som gått grundkursen eller som haft en tro länge.

En hög med grönsaker, frukter och bröd ligger i ett fönster.

Med miljön i fokus

Tacksägelsetiden är en tid då vi särskilt vill uppmärksamma Guds skapelse, klimatet och det pågående miljöarbetet. Under vecka 41 kommer det därför att finnas flera tillfällen i Helsingborg för dig att delta i gudstjänst och verksamhet med fokus på miljön.

Inspirationsföreläsning med Charlotte Frycklund

Charlotte kommer att predika i gudstjänsten i Gustav Adolfs kyrka 20:e oktober kl 10. Efter gudstjänsten, kl. 11.30, kommer hon att tala utifrån sin bok ”Bibelns kvinnor – 101 möten med kända och okända systrar”.

Detaljer från ett medeltida altarskåp i förgyllt trä.

Föredrag: Heliga Birgitta – änka, åttabarnsmamma och jungfru.

Birgittapredikan i Vadstena kloster 1397–1510. Erik Bergman, i fjol prästvigd för Lunds stift och pastorsadjunkt i Gustav Adolfs församling, disputerade nyligen på en avhandling om Birgitta Birgersdotter (1303–1373) känd som den heliga Birgitta.

Vuxenkonfirmation

Är du nyfiken på kristen tro? Vill du konfirmera dig som vuxen? Här kan du lämna en intresseanmälan. Vi kan erbjuda både kurser i grupp om kristen tro eller enskild undervisning.

En ung man och en äldre kvinna ler och spelar piano tillsammans

Ideellt arbete

Församlingen är en gemenskap där vi alla utgör varsin bit av en helhet. Välkommen att ta kontakt om du vill bidra med din tid och kunskap till den som behöver det. Det finns många olika sätt man kan bidra, tillsammans matchar vi person med uppdrag.