Foto: Sven-Erik Falk

Verksamhetsråd

Verksamhetsråden i Herrljungabygdens församling är samråds-, förslags-, och remissorgan gällande frågor som rör församlingsverksamheten. Det finns fem verksamhetsråd. Vår Församlingsinstruktion går att ladda ner, där kan du läsa mer om Herrljungabygdens församlings arbete och uppdrag.

Om oss

Herrljungabygdens församling hette tidigare Herrljunga pastorat och bestod då av fem församlingar. Dessa var då församlingsråd och 2021 blev de verksamhetsråd som är:

* Herrljunga församling
* Herrljunga landsbygdsförsamling,
* Hovs församling
* Hudene församling
* Östra Gäsene församling

Verksamhetsråden bör ha minst en representant/medlem från vardera socken. De utses för en fyrårsperiod som sammanfaller med kyrkovalets mantadperioder. En medlem kan väljas in för kortare tid. Samtliga utses i januari året efter kyrkovalet (t.ex, januari 2022)

Innebörd och arbetssätt
Funktion
Verksamhetsrådens funktion är att:

• Skapa delaktighet och medbestämmande i församlingsverksamheten
  • Lyfta fram det lokala engagemanget runt våra kyrkor, Kyrkans hus Herrljunga och Annelund
  • Ge förslag på hur gudstjänster och vuxenverksamhet ska bedrivas
  • Ge förslag till hur ändamålsbestämda medel och stiftelsemedel ska användas
  • Ge förslag på hur kyrkor och kyrkogårdar på bästa sätt ska bidra till att församlingens mål uppfylls
  • Ge förslag på gudstjänstvärdar och kyrkvärdar till kyrkoherden
  • Ha en särskild funktion när det gäller att uppmuntra till och utveckla det ideella engagemanget i församlingen

Är du intresserad av att ta reda på mer om verksamhetsråd eller varför inte vara med i ett ta kontakt med kyrkoherde Margareta M Jerrestrand 0513-201 02,
epost margareta.jerrestrand@svenskakyrkan.se

I Herrljungabygdens församling finns 21 kyrkor, 2 kapell och 3 församlingshem. Under rubrikerna i menyraden kan du också läsa om vilka som sitter i respektive församlingsråd.

Församlingsinstruktionen beskriver vi vårt arbete och uppdrag samt information om de verksamheter vi bedriver i församlingen.