Lyssna

Barndop

Dopet sker antingen i en särskild dopgudstjänst, eller i en av söndagens gudstjänster. Före dopet hålls ett dopsamtal med dopbarnets föräldrar. Samtalet handlar om dopets betydelse och dopgudstjänstens ordning.

Föräldrar, syskon och eventuella faddrar uppmuntras att medverka i gudstjänsten med läsning av en bibeltext, en bön eller i valet av musik.
Dopet är hela församlingens angelägenhet. Föräldrar som låter döpa sitt barn har avsikten att ge barnet en kristen tro, tillhörighet till Svenska kyrkan och därmed också tillhörighet till en världsvid gemenskap.

Faddrarnas uppgift är att dels vara en viktig vuxenperson vid sidan av föräldrarna, dels ett stöd i barnets kristna fostran. En fadder skall själv vara minst 15 år och döpt.

Klicka på länken Boka dop för att komma till bokningssidan.