Två urnor står bland ormbunksblad på ett bord i kyrkan.
Lyssna

Begravning

Begravningsgudstjänsten är till för såväl den döde som för de anhöriga. En värdig avslutning på livet där de anhöriga får ta avsked av den de mist på ett sätt som blir personligt för dem och där den avlidne överlämnas i Guds händer.

Före begravningen träffar prästen de närmast anhöriga för ett samtal och personligt möte. Där finns möjlighet att rådgöra om psalmval.
I samråd med präst och organist bestäms de moment som är valfria.

Begravningsgudstjänsten följer alltid en bestämd ordning fastställd i Den svenska kyrkohandboken. Prästen lyser frid över den avlidne och överlåter henne i Guds händer och evig frid.

En begravningsgudstjänst som leds av präst i kyrka eller kapell är redan betald via kyrkoavgiften och innebär därför inga extra kostnader om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan.

Tid för begravningsgudstjänst, och eventuell hyra av församlingslokal för minnesstund efter begravningen, bokas på pastorsexpeditionen, antingen av de anhöriga eller av en begravningsentreprenör. Hos begravningsentreprenören kan man också diskutera andra praktiska frågor rörande begravningen.

Klicka här för att läsa mer gravskick och skötsel av gravar och kyrkogårdar.

Tacksägelse
Alla avlidna medlemmar i någon av Hjo pastorats församlingar nämns i tacksägelse i församlingens gudstjänster. Till denna tacksägelse får den närmast anhörige en särskild inbjudan.