Foto: Linköpings stift

Konfirmation för åk 8 - 9

Att växa som människa

Vad är konfirmation
Konfirmation betyder bekräftelse. Det innebär att när du döptes sa Gud ja till dig - och nu är det din tur och möjlighet att bekräfta (säga ja) till ditt dop. Du får därmed en helt egen möjlighet att säga ja till Gud, som avslut på konfirmandtiden. Om du inte redan är döpt kan du låta döpa dig någon gång under tiden som konfirmand.

KONFIRMATION är för dig i åk 8 - 9

• Har du funderat på om du vill konfirmeras?
  • Du kanske inte är 100% säker på om du vill konfirmeras
  • Du kanske bara är nyfiken på vad som ens händer i kyrkan?

Många konfirmeras
Tiotusentals fjortonåringar kommer i år att delta i nya konfirmandgrupper i Svenska kyrkans församlingar och du har möjlighet att vara en del i gänget!

Vad får jag med mig
Konfirmandtiden är en upptäcktsresa för livet, där vi tillsammans pratar om livet, allt det där som händer oss alla helt enkelt. Under den här tiden får du lära känna och förstå dig själv, andra och Gud ännu bättre. Det betyder att du som konfirmerad bär med dig och har fått uppleva alltifrån nya erfarenheter och minnen till samhörighet och gemenskap, så att du kan ta dig an livet lite klokare och självsäkrare.

Kostar det något?
Det kostar ingenting att konfirmera sig

Måste jag vara döpt?
Nej, inte för att få vara konfirmand. Men för att bli konfirmerad i den avslutande konfirmationsgudstjänsten måste du vara döpt. Dopet kan ske någon gång under konfirmationstiden.

Måste mina föräldrar vara medlem?
Nej, konfirmationen handlar enbart om dig som konfirmand.
Våga utmana dig själv, våga utforska och ifrågasätta. Följ med på en inre resa.

Sociala medier:
Instagram: svenskakyrkansungahofors