En ängel-skulptur på en gravsten.
Foto: Magnus Aronsson

Begravning

Det finns utrymme att på olika sätt gestalta saknaden och sorgen efter en avliden under begravningsgudstjänsten.

En ritual för avsked

Begravningsgudstjänsten i Svenska kyrkan är en ritual för avsked. Den kan bli en akt av kärlek till den avlidne. Där kan vi tacka för vad den döde givit oss. Vi kan be om förlåtelse för det som inte blev som vi hoppades i vår relation och be om försoning för det som brustit mellan oss. Prästen lyser frid över den avlidne och överlåter henne i Guds gemenskap och evig frid. Begravningsgudstjänsten utformar prästen ofta tillsammans med de anhöriga. Ju mer aktiv del i planeringen man orkar ta desto bättre. Då är möjligheten större att göra den mer personlig.

Svenska kyrkan har ansvar för begravningsgudstjänsten, gravsättningen och eventuell kremering. Lokal för begravningsceremoni, gravsättning och kremering är redan betalda genom begravningsavgiften. Om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan är även kyrkans övriga tjänster gratis.

Sedan den 1 maj 2012 ska enligt begravningslagen kremering eller gravsättning ske senast en månad efter dödsfallet.

Tacksägelse

Söndagen efter dödsfallet (vanligtvis) sker tacksägelse i kyrkan för den som varit medlem i Svenska kyrkan. Då läses den avlidnes namn upp mot slutet i den ordinarie gudstjänsten och församlingen samlas i en kort bön för den avlidne medan kyrkans klockor ringer.

...en akt av kärlek till den avlidne

Kontakta oss

Lediga gravplatser i kolumbariet finns. Kontakta oss om ni önskar boka plats i urnnisch.

Kanske har ni särskilda önskemål eller andra frågor. Vi hjälper dig!

Dödsboet ansvarar för praktiska förberedelser i samband med begravningen, ett ansvar som ofta överlämnas till en begravningsentreprenör.

Begravningsceremoni och gravsättning kan ske samtidigt i kolumbariet

Det går utmärkt att ha begravning med urna eller kista i Högalids församlings kolumbarium. Om önskemål finns kan gravsättning av urnan ske i direkt anslutning till akten.

Kolumbariet har också en minneslund. För att minneslunden ska förbli anonym är det inte tillåtet för anhöriga att delta vid gravsättningen.

Begravningsceremoni med urna kan hållas i både övre och nedre delen av kolumbariet.

Begravningsceremoni med kista kan hållas i den övre delen längst in vid Arvid Fougstedts freskmålning med motivet ”Den gode herden”. Det blir en begravning utomhus, men under tak.

Begravning med urna är möjlig både helt utomhus och inne i den nedre delen.

Minnesstund

En viktig del av begravningen är minnesstunden som hålls efter själva ceremonin. Anhöriga och vänner får tillsammans en fin stund att minnas den som gått bort. För närvarande och fram till hösten 2024 (prel) är det inte möjligt att arrangera minnesstund i Högalids församlings lokaler.

Högalidskyrkans kolumbarium

Kolumbariet intill Högalidskyrkan, är en fantastisk begravningsplats belägen mitt i staden på Högalidsberget, såsom arkitekten Ivar Tengbom själv önskade, en avskild och fridfull plats för sista vilan, och en vacker plats för anhöriga att minnas på.

Begravningspsalmer

Här finns ett urval begravningspsalmer att välja på

Kyrkor och lokaler

Här hittar du information om Högalidskyrkan, lokaler och övriga kyrkorum.

Planera en begravning

På svenskakyrkan.se kan du läsa mer om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten och om det som händer före och efter begravningen.

Planera en begravning
En person lutar huvudet mot ena handen.

Samtal och stöd

Alla behöver vi ibland någon att prata med. Livet skiftar och kan kännas svårt och jobbigt. Familj, släktingar och vänner kan vara ett fint stöd men ibland kan det vara skönt att prata med någon utomstående.