Högalidskyrkan 100 år – kyrkorådsordförandens välkomstord

Välkomstord av kyrkorådsordförande Ingrid Andersson vid Högalidskyrkans 100-årsdag och återinvigning 10 juni 2023.

I dag återinvigs Högalidskyrkan, på dagen 100 år efter sin invigning. Med stor tacksamhet och förväntan står vi här i dag. Vi gläds åt att vi är många! Så är kyrkan byggd, så är hon tänkt att vara. Så vill vi att hon ska förbli.

Jag heter Ingrid Andersson och är kyrkorådets ordförande. Vid min sida står Gunilla Lindén, Högalids församlings kyrkoherde. Just nu är det vi. Men vi har generationer bakom oss, och allt vi har gjort under planering och genomförande siktar på nästa generation, och nästa.

Högalidskyrkan har genomgått en grundlig renovering i sitt sekelår. Ja, i praktiken längre än så. I mer än två år har kyrkan varit stängd och varit en byggarbetsplats. Hela exteriören, hela interiören har renoverats och nybyggnad av kyrkans källare har skett. En av Sveriges största kyrkorenoveringar i sin tid. Projekteringen började redan 2017.

Vi tackar församling och medarbetare för tålamod och fantasi under lång tid av provisoriska lösningar. Tack!

Vi tackar KFS, Kyrkans Fastighetssamverkan i Stockholm AB, som projektlett och samordnat renoveringen. Ett fint lagarbete. Tack!

Vi tackar In3prenör, vår generalentreprenör, som förstått vad det innebär att renovera en kyrka. Många underleverantörer har bidragit. Vi har fått en fantastisk fackkompetens av arkitekter, konstruktörer, murare, förgyllare, målare, konservatorer och många andra. Över 200 000 hantverkstimmar ligger bakom renoveringen. Tack!

Vi tackar också Länsstyrelsen och Stockholms stift som i sitt tillsynsuppdrag varit ett stöd för församlingen. Tack!

Högalidskyrkan har genomgått en grundlig renovering i sitt sekelår. Ett sekel, 100 år har hon stått. Nu är det Gunilla och jag som står här. Men tillsammans med oss står musiker, vaktmästare, övriga präster, diakoner och övrig personal, ideella medarbetare, kyrkvärdar, körsångare och gudstjänstbesökare som ska fylla kyrkan med verksamhet och nytt liv. Det är förtroendevalda i kyrkoråd och kyrkofullmäktige, som uthålligt och metodiskt har satt sig in i varje steg och fattat beslut som gör det möjligt att ett sekel kan gå in i nästa. Tack alla!

Högalidskyrkan har genomgått en grundlig renovering i sitt sekelår. Jag har hittat formuleringen i en kyrka i Småland, ett landskap vars kyrkor har också inspirerat smålänningen Ivar Tengbom, allkonstverket Högalidskyrkans stora mästare. Det lantliga och urgamla smältes samman med den nya tiden i en stadens katedral.

Ty stadens kyrka är detta, och dess människors. Stockholms första landmärke söderifrån. Vittnesbörd för alla som höjer blicken. Högalidskyrkan är en kyrka för alla!

Ingrid Andersson, ordförande i kyrkorådet i Högalids församling