Högalidskyrkan 100 år – kyrkoherdens välkomstord

Välkomstord av kyrkoherde Gunilla Lindén vid Högalidskyrkans 100-årsdag och återinvigning 10 juni 2023.

”Murarna växte, spirorna reste sig mot höjden. Efter sex år var det härliga verket färdigt. Invigningen ägde rum en strålande försommardag den 10 juni 1923. Icke heller den dagen kan någonsin förglömmas av dem som voro med /…/ Inne i kyrkan sträckte sig någon över bänken och sade: ”Så har den stora dagen kommit.” Och sannerligen, det var en stor dag. ”

Texten är hämtad från en utgåva av Högalids församlingsblad (från juni 1933 i samband med tioårsjubileet). Och, nu är den här igen, den stora dagen då församlingen äntligen får ta sin kyrka i bruk igen.

Högalidskyrkan rymmer många människors livsberättelser.

Jag tänker mig att stenarna och kyrkans olika beståndsdelar, allt ifrån grundstenen till väggarnas tegel, mittgången, bänkarna, dopfunten, altarrunden och orgeln vittnar om människors liv!

Här har barn burits fram till dopet, här har skolavslutningar firats, här har många konfirmationer ägt rum, här har människor fått säga ja både till varandra och till Gud. Här har vuxna människor valt att döpas och tas upp i församlingen. Äktenskap har förnyats, löften har givits.

Här är vi många som fått ta avsked av dem vi förlorat. Här har gråten fått oss att skälva. Här är vi många som har tänt ljus, en ordlös bön.

Här är vi många som har erfarit Guds närvaro. Känt Andens vind mot vår kind. Här har Bibelns ord drabbat, musiken gripit tag i oss. Hit har vi kommit med vår längtan, vår besvikelse, våra drömmar, vår glädje och vår sorg.

I snart 100 år har Högalidskyrkan varit en plats dit människor kommit för att fira livets höjdpunkter – och för att dela sorgen när döden drabbat.

Det är det helgedomen är skapad för: att vara en mötesplats där vi tillsammans får förundras inför livets skörhet och styrka; ett rum där var och en ska kunna hitta sin plats; ett rum för möte mellan människa och Gud; en plats där människor känner sig välkomna!

Idag får vi tillsammans återinviga vår kyrkosal. Kollekten går till Högalidskyrkans renovering. Renoveringen kommer att fortsätta under sommaren och hösten. Renoveringen bekostas av till största delen av församlingen genom kyrkoavgiften.

Församlingen har fått ta emot kyrkoantikvarisk ersättning för en del av renoveringen och har tagit lån. Varje gåva är betydelsefull. I agendan finns swishnumret och en QR-kod. Så, istället för att be er stänga av telefonerna ber jag er som har möjlighet att swisha en gåva.

Vi ber innan klockorna ringer samman till gudstjänst:
Treeninge Gud, du är större än vad ord kan utsäga.
Av dig och genom dig och till dig är allting.
Vi prisar ditt namn. Dig, helige Gud, tillhör all ära. Amen.