Utgrävning under kyrkan. Rör och kablar, delvis gjutet golv.
Foto: Catharina Fredrikson

Utgrävning under kyrkan

Källaren under kyrkan utvidgas och anpassas till församlingens behov av lokaler nu och för framtiden.

Arbetet under kyrkan är omfattande. Lokalerna ska anpassas till samlingslokal, kök, samtals- och arbetssrum. För att utnyttja utrymmet bättre har golvet sänks. En hiss installeras mellan våningsplanen. Plats har beretts för undercentral för vvs och övriga styrsystem. En del av berget har tagits bort och metoden för att spräcka berget har varit specifikt och noggrannt. En vajersåg har använts för att såga i berget. Sen spräcker man med bl a snigeldynamit som expanderar långsamt. Vibrationsmätare varnar via sms om gränsen överskrids. Dubbar har satts ut för att även mäta om sättningar sker. Mängder med sten och grus har forslats ut, bla. med hjälp av mindre transportband. Små behändiga grävmaskiner har kunnat arbeta på plats under kyrkan.