Lyssna

Kulturgravar på Höganäs kyrkogård

Kulturgravar är gravvårdar som har en särskilt kulturhistorisk betydelse. Det har genomförts grundliga diskussioner och vandringar på kyrkogårdarna med lokalhistoriskt insatta personer för att identifiera dessa gravar. Arbetet är ständigt pågående.

Gravvårdar kan vara värda att bevara på grund av olika orsaker:

• Samhällshistoriskt/lokalhistoriskt värde
  • Socialhistoriskt värde
  • Personhistoriskt värde
  • Miljöskapande värde
  • Konstnärligt värde
  • Materialet - alla gravvårdar i gjutjärn bör bevaras, likaså smidesjärn

De kulturgravar som förekommer på kulturstigen idag är främst av lokalhistoriskt värde och berättar om personer som varit betydelsefulla för bygden.

Kulturstigen

Med start till vänster innanför grindarna går det att följa en slinga som passerar dessa kulturhistoriska gravar. För att följa kulturstigen ska du leta efter stenar i marken med pilar på som visar dig vidare. Nedan finns en karta som visar stigens sträckning.

Vid varje gravplats finns en stolpe med en QR-kod på. Ta upp din smartphone, öppna kameran och håll ovanför QR-koden. Då dyker det upp en länk på skärmen som tar dig till en webbsida där du kan lyssna på information om de/dem som ligger begravda just där. Du kan också klicka dig vidare här nedan för att lyssna.

Dessa kulturgravar finns att lyssna kring:

Hovfotograf Peter Lundh
Albihn Hamberg