Foto: Inga-Lill Rubenson

Församlingskåren

Höörs församlingskår är en öppen kristen gemenskap i Höörs församling som träffas till föredrag, samtal, fika, utfärder, gudstjänster, sång och musik. Du når oss även på Facebook: http://www.facebook.com/groups/hoorsforsamlingskar

Program Höörs församlingskår

Hösten 2024

onsdag 28 augusti kl. 17- ca 20.45

Sensommarutfärd

Vi åker i gemensam buss till Kävlinge. Där får vi en guidning i Gamla kyrkan och i (den nya) Backåkrakyrkan. Det blir kvällsmacka och vi välkomnas av vår vän Torbjörn Ram, som nu är präst i Kävlinge.

Subventionerat pris

medlemmar 150,-

icke medlemmar 200,-

anmälan senast 19 augusti till 220 95

onsdag 18 september kl. 19.15

Svenska toner och rytmer i Jordanien

Jonna Svensson fick en unik möjlighet att uppfylla en dröm. När Jonna utbildade sig till musikterapeut blev hon erbjuden att hjälpa till på ett barnhem i Jordaniens huvudstad Amman.

Där mejslade Jonna fram sitt examensarbete med musik över språkgränser. Spännande eller hur? Musiken har sitt eget språk. Det finns en sådan glädje och rytm i musiken, en kommunikation bortom orden. Och oanad prinsessglans.

onsdag 23 oktober kl. 19.15

En annan typ av prästtjänst

- att verka som präst i Försvarsmakten, utomlands och i Sverige

Per-Arne Josenby. Som präst på utlandsuppdrag så är vi nära våra ”församlingsbor” under 24 timmar per dygn. Vårt uppdrag tar inte riktigt slut när vi kommer hem till Sverige igen. Det är ofta kamrater, från utlandsuppdragen, ringer för att prata av sig, de har frågor kring hur de mår. Många präster har både döpt, vigt och begravt människor som man har mött under tjänstgöringen utomlands. Om mående före, under och efter tiden utomlands.

måndag 11 november kl. 18

Mårtensfest

God festlig mat och härlig musikunderhållning med BoStefanz.

Lotteri med skänkta finfina vinster till förmån för Skånes Stadsmission.

Behöver du en hjälpande hand under festen finns det sådana beredda att bistå.

Subventionerat pris

medlemmar 250,-

icke medlemmar 300,-

anmälan senast 30 oktober till 220 95

onsdag 27 november kl. 19.15

Bortom trädgården - om att återupptäcka de kristna träden

Thomas Arentzen, teolog med inriktning på ekologi ur ett kristet perspektiv och folklig fromhet. Träden spelar en stor roll i den kristna berättelsen, från Livets träd, via kunskapens träd, till korset träd. Men hur är det med de mindre kända och mer vardagliga träden – finns det något utrymme för dem i den kristna traditionen? Vilka är de? Och på vilket sätt skulle det ge mening att kalla kristendomen en träd-religion?

Detta föredrag handlar om hur religiösa träd beter sig och hur vissa religiösa människor hittar vägar till Gud via konkreta grenar, stammar och kronor.

Thomas blev sjuk just när han skulle varit hos oss i våras och nu får vi en ny chans.

fredag 27 december kl. 14

Julkaffe

Kaffe, kakor, sång och musik. Vår husmor Veronica Birkegård dukar upp juligt

och grant. Till det blir det sång och musik och vi får också sjunga.

Höörs församlingskår är en öppen kristen gemenskap i Höörs församling, som träffas till föredrag, samtal, fika, utfärder, gudstjänster, sång och musik.

Välkommen att vara med du också.

Den som vill kan bli medlem. Även icke-medlemmar är varmt välkomna. Alla är välkomna - alla åldrar

Medlemsavgiften är 100,- för 2023
Bankgiro 271-3386 (uppge namn)
Swish 123 043 86 30 (uppge namn)

För utfärden behöver vi veta hur många som kommer därför har den föranmälan. Till allt annat är det bara att komma.
Höörs församlingskår är en del av Svenska Kyrkans Lekmannaförbund.

Du hittar också information om oss på Facebook http://www.facebook.com/groups/hoorsforsamlingskar