Foto: Ulrika Ljungblahd

Följ med på pilgrimsvandring i Tavelsjö 6–8 juni

Ändrad

Släpp vardagen och följ med på en pilgrimsfärd som får vara både en yttre och en inre vandring. Du kan vara med alla dagar eller några/någon av dem. Anmäl dig här.

I år utgår vandringarna från Tavelsjö. Vi bor i församlingsgården och gör dagsturer i närområdet.

Om du inte vill övernatta på plats (golvlogi med tillgång till dusch) går det förstås bra att sova hemma och delta under dagarna. Tider för start och avslut för dagspassen anpassas efter lokaltrafikens turlistor.

Vandringarna sker genom olika naturmiljöer. Det är varierad terräng och vandringar på cirka 15 km per dag. Mer information om terräng och längd kommer.

Pilgrimsvandringarna är ett samarbete mellan Svenska kyrkan i Umeå, Hörefors församling och studieförbundet Sensus.

Rytmen ramar in dagen

Varje dag ramas in av de samlingar som vi delar. Firande av mässa (nattvard) sker under dagarna. Tysta vandringssträckor varvas med sträckor med samtalsmöjligheter. Vi hjälps åt med att matlagning, disk och annat praktiskt. Dagarna avslutas med delande av dagens upplevelser.

Varje dag bär man med sig den packning som man behöver under dagen: mat och vatten samt extra kläder som du kan behöva.

Deltagaravgift

550 kr för alla tre dagar inklusive mat, övernattning och boken  ”En liten klosterbok för pilgrimer” av Annika Spalde.

200 kr per dag om du inte deltar hela helgen.

I deltagaravgiften ingår logi, middag, kvällsfika, frukost och matvaror att göra dagens matsäck av (utom första dagens matsäck som man förbereder hemma).

Sista anmälan är 19 maj.

Det är begränsat antal platser. Så snart vi tagit emot din anmälan kommer du att få mer information via e-post.

Kryssa för vilka dagar du vill delta och om du önskar övernattning på plats.

Genom att fylla i anmälan godkänner du att vi behandlar dina personuppgifter. Uppgifterna kommer att sparas så länge de behövs för genomförandet och uppföljningen av arrangemanget. Uppgifterna kommer att delas med församlingens partners i de fall det behövs för att genomföra arrangemanget.

Vad är en pilgrimsvandring?

Ordet pilgrim kommer från latinets peregrinus som betyder främling. Som pilgrim ger du ger dig av från det hemvanda mot det okända. Du får ta emot nya erfarenheter, möten och insikter, ensam eller tillsammans med andra.

En pilgrim har både ett inre och ett yttre mål med sin vandring. De inre målen kan vara ökad självkännedom eller att känna frid och Guds närvaro. Det yttre målet är den fysiska plats där vandringen slutar.

En pilgrimsvandring kan vara ett tillfälligt avbrott i ett hektiskt liv. Oavsett vem du och varför du ger dig ut kan vandringen och mötena längs vägen bli en fin andlig upplevelse.