Kyrkan Play: Video när det passar dig

I Kyrkan Play samlar vi gudstjänster, musik och annat videomaterial från Hörnefors församling. Titta så ofta du vill och dela gärna innehållet med andra.

Veckans webbandakt

Söndag 28 april – Femte söndagen i påsktiden

Denna söndag får vi fira andakt i Mariakyrkan i Umeå med Elisabet Renström, präst och Björn Malmehed, musiker i Umeå Maria församling. Temat för söndagen är att Växa i tro och Maria får ofta altartavlan i Mariakyrkan i tankarna kring denna tid. Margit Westin vävde den för mer än 40 år sedan och det är en fantasifylld tavla där motiven och mönstren som skildras i är inspirerade av psalm 34, Vänligt över jorden glänser. Vi får även lyssna till när Björn framför psalm 34 för oss. Sjung gärna med. Vad kommer upp i dina tankar under denna tid på året när ljuset kommer tillbaka?

Söndag 21 april – Fjärde söndagen i påsktiden

Temat för denna veckas andakt är Livets väg. Tillsammans med läkarstudenten Martina Rudeklint rastar vi på en bänk utmed Umeälven. Där funderar hon över livet tillsammans med Gud – om att skiljas och återförenas på vägen. Vi får också lyssna till Johan Wållberg som sitter vid flygeln i sitt vardagsrum några kilometer längre ner längs älven. Du kommer säkert att känna igen Niklas Strömstedts ”Vart du än går” och Lalehs “Det kommer att bli bra”.

Söndag 14 april – Tredje söndagen i påsktiden

Denna söndag får vi fira andakt i Umeå stads kyrka med Lena Fagéus, kyrkoherde i Umeå. Vi får även lyssna till när Duo Kondens med My Eklund and Lisa Oscarsson framför Allegro from La Primavera skriven av Vivaldi.

Söndag 7 april – Andra söndagen i påsktiden

Välkommen att fira andakt i Tegs kyrka med Lars-Martin Nygren som predikar och sjunger psalm 937, Han är hos er, för oss. Sjung gärna med om du har en psalmbok eller leta upp texten på nätet.

Mer Play

Play: Getsemane – fyra påsksamtal med konstnären Inga–Brita Nordahl

I Hörnefors församlingsgård finns fyra altartavlor målade av Inga-Brita Nordahl. Motiven är hämtade ur påskens drama. I fyra korta samtal mellan konstnären och kyrkoherde Moa Beak får du veta mer om tavlorna, deras tillkomst och symboliken i bilderna.