17 goda skäl att vara medlem

Nyhet Publicerad Ändrad

Tack vare att du är medlem i Svenska kyrkan bidrar du till mycket gott! Nästan alla som lever i Sverige kommer någon gång under sitt liv i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som allra bräckligast eller absolut bäst – och allt däremellan. Oavsett när ska mötet med Svenska kyrkan lyfta, stärka och ge hopp. Kyrkan är ett sammanhang att vara stolt över.

Som medlem i Svenska kyrkan och Hortlax församling erlägger du en kyrkoavgift som används till många viktiga och uppskattade verksamheter.

Din kyrkoavgift går bland annat till:

1. Liten och stor

Varje vecka träffas barn och deras föräldrar för att leka, mötas, sjunga och äta lunch tillsammans. Föräldrar som vill träffa andra föräldrar hittar vänner att spendera lediga dagar med. Liten och stor är en verksamhet som du som nybliven förälder kan vända dig till oavsett var du flyttar, och du ska känna igen dig i konceptet.

2. Kultur och musik

Musik talar till de allra flesta och i kyrkan spelas mycket musik! Här kan du komma på många, många konserter – de flesta helt gratis. Körlivet är rikt och lika fantastiskt att delta i som att lyssna till. I Hortlax församling finns barnkörer, ungdomskören Tallheds Gospel, och olika sorters körer för vuxna beroende på vad du gillar att sjunga. Sång och musik berikar!

3. Barnen

Med barnsamlingar som Miniorer, scouter, kompisläger och Här händer det får barn i låg- och mellanstadieålder lära känna nya kompisar och göra roliga aktiviteter. En värdefull verksamhet som komplement till idrott- och musikverksamheten.

4. Hembesök och samtal

De som vill kan träffa en diakon eller präst för kostnadsfria samtal. Diakoni handlar mycket om att ge stöd och uppmuntran till den som behöver det. Ingen människa ska behöva vara ensam mot sin vilja. Du som vill kan också få hembesök och samtal.

5. Ungdomarna

Här finns en rik konfirmand- och ungdomsverksamhet som ger möjlighet att tryggt umgås på helg- och kvällstid, och det finns även chans att gå ledarutbildning och själv bli ungdomsledare. En plats där du som ungdom räknas för din egen skull.

6. Studiehjälp

Det är svårt att räcka till som förälder, och med ideellt arbete av främst pensionerade lärare i församlingen får barn komma med sina läxor till studiehjälpen en gång i veckan. De får mellanmål, en lugn plats och en vuxen som hjälper att fokusera.

7. Gudstjänster

Den som vill får varje söndag kl. 11.00 och vid fler tillfällen samlas i kyrkan för gemenskap. Här finns tid för återhämtning, reflektion, andakter, retreater och musikstunder.

8. Samarbete med skolan

Medarbetarna finns som en resurs för elever och skolpersonal i grundskolorna runt om i församlingen, för att prata om exempelvis döden, vikten av att vila och hur man är en bra kompis. Eleverna bjuds även in till jul- och påskvandringar, samt får ta del av Bibeläventyrets intressanta historia.

9. Gemenskap för familjer i olika situationer

Oavsett familjekonstellation eller ekonomi ska familjer kunna delta i Messy Church, Fredagsmys i Tallhedskyrkan, familjeläger till Arjeplog, sommarlovsaktiviteter, läger till Jäckvik för ensamstående med mera. Tillsammans med Lilla hjärtat arbetar församlingen med att hjälpa barn i familjer som har det svårt på olika sätt, genom att exempelvis erbjuda läger, presentkort till julklappar, aktiviteter och biocheckar.

10. Gemenskap för de äldre

Äldre och dagledig träffas på caféer och föredrag flera gånger i veckan, och det innebär att vi tillsammans minskar ensamheten. Samarbetet med Hortlaxgården är viktigt och varje vecka ordnas andakt och sångstund för de boende.

11. Jourhavande präst

På det nationella nödnumret 112 får människor i krissituationer kontakt med Jourhavande präst mellan kl. 21-06, årets alla dagar. Att det finns någon som lyssnar kan vara skillnaden mellan liv och död.

12. Krisberedskap

Svenska kyrkan är alltid redo. Vid stora katastrofer arbetar vi nära civilsamhället. När något händer i bygden erbjuder kyrkan en plats att samlas på och stöd till de drabbade. När det krisar på ett personligt plan finns kostnadsfri själavård tillgänglig.

13. Kulturarvet

Hortlax kyrka är en del av vårt gemensamma kulturarv och är öppen för allmänheten även vid tider när det inte firas gudstjänst. Vårt uppdrag är att vårda kyrkan så att även kommande generation får ha glädje av den.

14. Flyktingarna

Svenska kyrkan arbetar hela tiden aktivt med att ge stöd till människor som är på flykt, oavsett om de är inom församlingens gränser eller inte. De som kommer nya till församlingen kan både få praktisk hjälp, men också nya vänner och kärlek.

15. Sorgearbete

En del av livet är att ta avsked från dem vi älskar. Oavsett vem du har förlorat finns församlingens medarbetare redo att lyssna och samtala. Det finns även sorgegrupper där man tillsammans med andra delar sorgen och hittar vägar vidare.

16.   Stora händelser

Svenska kyrkan finns med i livets stora och viktiga ögonblick. Stora familjehögtider som dop och bröllop har samlat generationer. Även när det är som svårast och en närstående avlidit, finns församlingen med hela vägen fram till begravning och tiden därefter.

17.   Internationellt arbete

Genom Act-alliansen samarbetar flera kristna samfund i världen. Det innebär att kyrkan tillsammans med partners finns på plats vid katastrofer och kan arbeta långsiktigt med bistånd där det behövs. Bara under 2022 samlade Act Svenska kyrkan in 211 miljoner kronor som går till att fler människor ska ha det bra.

Tack för att du är medlem!