Snöröjning på kyrkogården

Nyhet Publicerad

På grund av få besök snöröjs det efter trettondag jul inte längre fram till alla gravar, utan bara till de nyare områdena.

En tradition som har vuxit sig starkare genom åren är att vi tänder ljus på våra avlidna släktingars gravar. Kyrkogårdspersonalen har därför alltid varit noga med att du som besökare även vintertid ska ha bra åtkomst till gravplatserna. Sedan länge tillbaka har det i stort sett plogats och snöröjts fram till alla gravplatser på kyrkogården.

Ljuständningen avtar drastiskt efter jul- och nyårshelgen, på delar av kyrkogården. Kyrkogården kommer därför att sluta köra snöslungan på delar av kyrkogården efter trettondag jul. De områden som berörs är kvarter A, B, C och D (se de blåmarkerade kvarteren på bilden nedan).

På övriga gravfält kommer det att snöröjas som tidigare. Det handlar inte bara om att det är lågfrekvent med besök på de gravarna, utan det är också en miljöfråga. Att köra snöslungan där inga besökare vistas är ett onödigt slitage på naturen. Självklart kommer alla huvudgångar även fortsatt att snöröjas (se beiga vägar på bilden nedan).

Hoppas att ni som besökare har förståelse för den här ändringen.

Vid frågor, kontakta:

Peter Lundberg, kyrkogårdschef
peter.lundberg@svenskakyrkan.se

De inringade områden är de som ej kommer att snöröjas efter trettondedag jul, förutom huvudgångarna. Raderna med barngravar kommer att snöröjas hela vintern.