Hovsta pastorat - söker en komminister 100% med övergripande verksamhetsansvar

Hovsta pastorat söker en komminister 100 % med huvudsaklig placering i Glanshammars församling. Vi söker dig som tillsammans med ett kreativt arbetslag vill arbeta i en församling med stor öppenhet och låga trösklar. Församlingen har verksamhet riktad till alla åldrar och det ideella medarbetarskapet är stort och en självklar del i församlingsbygget.

Glanshammars församling finns i en gammal kulturbygd på norr om Hjälmaren mellan Örebro och Arboga. Församlingen har fyra gamla kyrkor. Av de nära 4000 invånarna är 67% kyrkotillhöriga. Här finns ett engagerat arbetslag, aktivt barn- och konfirmandarbete och inspirerande musikliv.  Församlingsarbetet har sitt centrum i tätorten Glanshammar.

I Hovsta pastorat finns två församlingar, Axbergs församling och Glanshammars församling, tillsammans finns här drygt 30 medarbetare. Pastoratets vision är att bygga kyrka mitt i livet och mitt i samhället.

Vision för Hovsta pastorat
Jesus sa: ”Jag är mitt ibland er som en tjänare”. Lukasevangeliet kapitel 22

Hovsta pastorat finns till för våra medlemmar och för alla dem som bor och vistas i våra församlingar. Förtroendevalda och anställda finns mitt i pastoratet för människors skull, och vår vision är att bygga kyrka mitt i livet och mitt i samhället. Detta genom att fira gudstjänst, föra dialog och stå upp för människans värde. Så förs evangelium ut till alla som vistas i våra församlingar. Ett viktigt fokusområde är att möta barn, unga och deras föräldrar. Vi vill med Guds hjälp vara levande församlingar där människor kan växa och mogna i tro på Fader, Son och Helig Ande, och ett stöd för människor i livets alla skeden. Vi
vill i evangeliets tjänst vara synliga och ha en självklar röst i lokalsamhället.
En huvudsak i detta är att bemöta alla människor på ett respektfullt, intresserat, engagerat, öppet och jämlikt sätt så att alla kan bidra i församlingsbygget. Så bevarar och förstärker vi också vårt ideella engagemang och vårt samarbete med de lokala aktörerna i vårt pastorat.

Paulus skriver: ”Vad innebär nu detta? Jo, att när ni samlas har var och en något att bidra med” Första Korinthierbrevet kapitel 14

Förutom ordinarie prästuppgifter kommer i din tjänst att ingå:

• arbete med utveckling av gudstjänstlivet och vuxenverksamheten
  • ledning av församlingsarbetslagets veckomöten
  • att vara ledamot i församlingsrådet

Vi söker dig som:

• är fast förankrad i kyrkans tro och liv
  • är trygg i din roll som präst och öppen för att utvecklas och fördjupas
  • är en god förkunnare och gudstjänstledare
  • kan vara en inspirerande mentor och samspelare med ideella medarbetare
  • har vilja och förmåga att öppna vägar till tro för dem som söker
  • är bra på att bygga broar till andra aktörer i samhället
  • är en lyssnande och uppmuntrande lagspelare men också kan jobba självständigt

Vi tror att du har:

• erfarenhet av arbete som församlingspräst
  • längtan att fortsätta bygga församling

Tjänsten är en tillsvidareanställning om 100%.

För tjänsten krävs körkort och tillgång till egen bil.

Tillträde efter överenskommelse, Intervju med domkapitlet är 30/9-2024 .

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av:

Kyrkoherde Josephine Cummings 019-209331

Du är välkommen att göra ett besök!

Din ansökan med personligt brev, meritförteckning och referenser vill vi ha senast den 13 september 2024. Skicka din ansökan till: Hovsta pastorat Kyrkvägen 4a 703 75 Örebro, eller e-post till: hovsta.pastorat@svenskakyrkan.se. Märk kuvertet/eposten med ”Komminister”.

Här kan du läsa Hovsta pastorats församlingsinstruktion