Tre påskliljor. Ett kyrkfönster i bakgrunden.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Fira påsk i Trångsund Skogås församling

Följ påskens drama i Trångsund Skogås församling under hela påskveckan. Ta del av budskapet att ljuset vinner över mörkret, livet över döden, svek och smärta förlorar mot vänskap och kärlek.

Välkommen till Mariakyrkan (Skogåstorget 10) under påskens gudstjänster, förutom annandag påsk 1 april, då högmässan firas i Tacksägelsekyrkan (Dalarövägen 8, Trångsund).

Skärtorsdag

Torsdag 28 mars klockan 18.00

Skärtorsdagsmässa
Tema: Det nya förbundet
Präst Sara Johansson. Musiker David Strandberg.

Långfredag

Fredag 29 mars klockan 11.00

Långfredagsgudstjänst
Tema: Korset
Präst Christer Hugo. Musiker David Strandberg. Saxofon: Pia Simonsson.

Påskdagen

Söndag 31 mars klockan 11.00

Högmässa
Tema: Kristus är uppstånden
Präster Sara Johansson och Ulla Le Vau. Musiker Eva Frössling. Trumpet: Calle Stenman. Tenor: Mathias Zachariassen. Festligt kyrkkaffe. Samling för barn 3-10 år.

Annandag påsk

Måndag 1 april klockan 11.00 - i Tacksägelsekyrkan

Högmässa
Tema: Möte med den uppståndne
Präst Christer Hugo. Musiker Eva Frössling. Kyrkkaffe.

Ett krucifix i trä och en vas med påskblommor står på ett altare utomhus. Suddiga personer i förgrunden.

Varför firar vi påsk?

Påsken är kyrkans största högtid. Då firar vi att Jesus uppstod och besegrade döden, att ljuset alltid segrar över mörkret. Vill du veta mer om varför vi firar påsk? Här beskriver vi vad påskens dagar betyder.