Närbild på någon som korsar sina fingrar.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Teckenspråk

I Stockholm bor och vistas det människor som använder teckenspråk som sitt första språk. Stockholms stift har därför verksamhet på teckenspråk. Den är placerad i Huddinge församling.

Sedan lång tid tillbaka verkar Svenska kyrkan på teckenspråk och har döva och teckenspråkiga medlemmar. I många av Stockholms stifts församlingar bor döva, teckenspråkiga och personer som lever i en omgivning på teckenspråk. Dessa församlingsbor önskar få kyrkans verksamhet på sitt första språk, teckenspråk.

Då de flesta av stiftets församlingar saknar personal som kan teckenspråk, tillhandahåller Stockholms stift en präst och en pedagog för att erbjuda
kyrkans tjänster på teckenspråk. De är placerade i Huddinge församling.

Det är prästen Johan Wisser och pedagogen Helené Brolund som är ansvariga. Vill du kika på vår broschyr? Här finns den som pdf.

Det finns en Facebookgrupp som heter Teckenspråk i Svenska kyrkan, Stockholms stift. Där finns aktuell information, gå gärna med i den gruppen. Här finns en länk till sidan.

Vi har också ett instagramkonto som heter teckenkyrkansthlm. Här finns en länkt till instagramkontot.

I tidningen Händer i kyrkan finns information om allt som är på gång i Svenska kyrkan på teckenspråk. Här finns en länk till tidningen.

En manlig präst står vid altaret och håller i en kalk.

Gudstjänst på teckenspråk

Välkommen att fira gudstjänst på teckenspråk. Efteråt äter de som vill middag tillsammans.

Någon sänker en bebis ner i dopfunten medan prästen håller sin hand på barnets huvud.

Boka dop, vigsel & begravning

Stockholms stift finns en präst som behärskar fullt svenskt teckenspråk för att du ska kunna fira livets stora händelser på ditt första språk.

En kvinna i stickad tröja talar teckenspråk mot kameran.

Terminsprogram för verksamhet på teckenspråk

Här finns vårens verksamhetsprogram. Det är mycket spännande på gång!

Två barn samspelar vid en leksaks-kassaapparat.

Verksamhet för barn och familj på teckenspråk

Välkomna till öppna förskolan och på babymassage.

Mötesplatser på teckenspråk

Vi ses och fikar, äter soppluncher, har kreativa träffar och skapar tillsammans. På sommaren ses vi på vårt café i Prästgården.

Digitala verksamheter

Vi ses på zoom under våren. Det blir både en grupp om frälsarkransen med avslutande pilgrimsvandring och en serie med spännande föreläsningar.

En grupp människor sitter i en ring och samtalar.

Stöd och hjälp på teckenspråk

Vi erbjuder samtalsstöd, hembesök, sorgegrupper och en föreläsning om sorg. Det finns också en jourtelefon.

En solros i solsken mot blå himmel.

Volontär sökes. Du behövs!

Vill du engagera dig och få vår verksamhet att blomma så bli volontär hos oss. Även våra volontärer får blomma upp och utvecklas!

En person håller i en mobiltelefon.

Kontakt

Vill du få kontakt med Johan Wisser eller Helené Brolund. Här finns mer information.