Foto: Philippe Rendu

Brudkronor

Silver, guld och gnistrande stenar och så någon virkad. Ska du stå brud i år? Det finns möjlighet att låna någon av församlingens 7 vackra brudkronor.

Vid vigsel ingår det mesta om båda eller någon av er är medlemmar i Svenska kyrkan – även lån av kyrkans brudkrona. Här presenteras församlingens sju brudkronor. Vilken är din favorit?

Kulturhistoriska "Skatter"
Generationer av brudar har burit de gamla brudkronorna och vissa av kronorna bär på spännande berättelser. En kulturhistorisk skatt som de sista årtiondena nästan helt varit bortglömda. Det skulle vara glädjande att de börjar användas igen.

Hur går jag tillväga för att låna en brudkrona?
Om du önskar låna en av de sju brudkronorna för vigsel i någon av församlingens kyrkor eller kapell så kontakta församlingsexpeditionen för bokning  och information om utlämning, handhavande och återlämnande (se kontakt längst ner på sidan).

Hur ska en brudkrona bäras?
Krona kan bäras både med och utan slöja, med utsläppt eller uppsatt hår. Prata gärna med en frisör eller hårkunnig kompis om vad som passar dig bäst. Tänk på att några av kronorna är ganska tunga så de kräver en stark nacke. Lycka till!

Hälsingtuna kyrka 1

Brudkrona1 Hälsingtuna kyrka

Större brudkrona i silver, förgylld med hängande blad och infattade stenar.

Övre diameter 17 cm
Nedre diameter 13 cm
Höjd 15 cm

Hälsingtuna Kyrka 2

Brudkrona 2 Hälsingtuna kyrka

En mindre brudkrona i förgyllt silver och med hängande blad och infattade stenar.
Gåva av Hälsingtuna Kyrkliga sjömanssykrets.

Övre diameter 9 cm
Nedre diameter 7 cm
Höjd 10 cm

Rogsta kyrka 1

Brudkrona 1 Rogsta kyrka

En lite nättare brudkrona som är förgylld och med blommotiv.

Övre diameter 13 cm
Nedre diamater 10 cm

Rogsta kyrka 2

Brudkrona 2 Rogsta kyrka

En brudkrona i förgyllt silver med infattade stenar.
Gåva av fröken Marta Andersson, Djuped.

Diameter 13,6 cm
Höjd 11 cm

Jakobs kyrka (Hudiksvalls kyrka)

Brudkrona Jakobs kyrka (Hudiksvalls kyrka)

Lite större brudkrona i förgyllt silver med 4 stora och 4 små tinnar med växtdekor och 28 stycken vita, blå, röda och rosa stenar.

Diameter 13,5 cm
Höjd 9 cm

S:ta Maria kyrka (Idenors kyrka) 1

Brudkrona 1 S:ta Maria kyrka (Idenors kyrka)

En lite större brudkrona i förgyllt silver. åtta tinnar och dubbla kronringar. Tinnarna är utformade som blad och växtformade har hängande löv.

Diameter 19 cm
Höjd 12,2 cm

S:ta Maria kyrka (Idenors kyrka) 2

Brudkrona 2 S:ta Maria kyrka (Idenors kyrka)

mellanstor brudkrona i förgyllt tenn. Kronan har sju spetsar, vilka är genombrutna och innuti försedda med dekorativt bladverk och krönes med stenar. Kronan har inuti en hätta, ett gallerverk försett med ett guldhjärta.

Diameter 11 cm
Höjd 15 cm

Fiskarkapell

I Kuggörens och Bålsöns fiskarkapell finns också två mindre brudkronor. Dessa förvaltas av styrelsen för kapellet och används främst av de som har anknytning till fiskesamhället.

Bild saknas förnärvarande!

Hudiksvallsbygdens församling

Församlingsexpedition: 0650-54 07 84 (säkrast måndag-torsdag, 10-12)

Besöksadress: S:t Jakobsgården, Olof Bromans gata 8, 824 43 Hudiksvall