Jakobs kyrka - historik

Jakobs kyrka är Hudiksvall äldsta byggnad och har fått sitt namn efter patriarken Jakob från gamla testamentet och uppfördes under det karolinska enväldets lutherska ortodoxi. Jakobs kyrka har på senare år genomgått en större renovering som blev klar i oktober 2019

I 1600 och 1700-talet Hudiksvall var kyrkan en gigantisk byggnad - idag reser sig kyrkan fortfarande över stadsbilden. Jakobs kyrka började byggas år 1643 och arbetet tog tid.

Varför då Jakobs kyrka? Det handlar om patriarken Jakob, gamla testamentets Jakob som brottades med Gud och i första Mosebok 28:17 säger: Detta måste vara ett heligt rum, ty här bor wisserliga Gud, och här är himmelens port (1541 års Bibelöversättning). Över dessa ord talade teologiprofessorn Martin Brunnerus från Uppsala vid kyrkans invigning midsommaraftonen år 1672.

Riktigt färdig var hon dock inte, tornet förmådde man bara resa till samma höjd som kyrkbyggnaden. Så kyrkklockorna hamnade i en klockstapel, som man antog enligt en karta 1698 vara belägen strax öster om kyrkan. Först 1703 var tornet så pass färdigt att det kunde härbärgera klockorna.

Anledningen till att bygget gick långsamt och stannade upp under långa perioder var att det rådde tunga tider. Hudiksvall hade ungefär 400 invånare vid tiden för kyrkbygget, kanske runt 1000 personer totalt. Sverige var stormakt, skatter och avgifter för allmoge och statsborgare var tunga att bära. Stadens handelsmän och borgare led ofta av dåliga affärer, ibland av ren fattigdom.

Bränder, pest och ryska trupper härjade i Hudiksvall

Våren 1670 brann hela Hudiksvall, till de byggnader som klarade sig hörde den ofärdiga kyrkan, fattighuset samt kronoboden som stod på pålar ute i vattnet. Dock brann allt trävirke som skulle brukas för kyrkobygget. De sex kommande åren slapp staden betala en rad olika skatter. Men tiderna var svåra och vid sekelskiftets slut gjorde landshövding Welling ett besök och riktade en rad hårda anmärkningar mot brister i stadens administration.

Trots stormaktstiden förmådde Hudiksvall bygga sitt stora Gudshus. I den ringa befolkningen fanns en stor offervilja. Under kyrkans första tid skänktes fönster, altartavla och förgyllt korskrank av namngivna borgare från staden.

Hudiksvallsborna behövde sin uthållighet, redan 1691 kom katastrofen då blixten slog ner och när branden härjat färdigt återstod nästan bara kyrkans murar, stor skada orsakades på klockor, gravar och innandöme.

1710 kom pesten till Hudiksvall med skutorna från Stockholm. Det skulle dröja till 1715 innan kyrkan kunde tas i bruk igen, gudstjänsterna fick under tiden hållas i stadens rådhus.

Ännu en katastrof kom sex år senare, när ryska trupper härjade längs Norrlandskusten och brände hela staden och åtskilligt av den omgivande landsbygden. Kyrkobyggnaden lämnades orörd, dess värdefulla inventarier stals. Kyrkan placerades inte "mitt i byn", snarare i dess utkant, och som blickfång för de sjöfarande måste den ha tett sig magnifik. Den dåtida strandbrinken stupade brant i närheten och 1600-talets hav gick nästan upp till kyrkan. En bit söderut tog staden Hudiksvall slut, markerna där ägdes av Håsta by.

Ingen annan byggnad från samma tid har överlevt de stora stadsbränderna under alla århundraden och de omfattande rivningarna under 1900-talet.  Dock tillkom perspektivmålningen i koret med sina varma färger redan 1796, också den som en gåva av Borgmästare Boberg.

Interiör

Vi vet inte mycket om kyrkans interiör från äldre tider. Någon prunkande inredning hade kyrkan knappast. "Vördnadsvärt förvisso dock är dette heliga tempel/ utan klenodernas mängd, är det dock boning för Gud" diktade Petrus Lagerlöf vid invigningen - fast på latin. Kyrkoherden och allvetaren Olof Broman skriver att kyrkan ursprungligen hade ett längsgående valv av trä men att det nu (runt 1730) liknade stenvalv, med bågar.

Den största inre förändringen av kyrkan skedde år 1888. Då fick den Hudiksvallsfödde arkitekten Agi Lindegren sitt första stora restaurationsarbete - ett uppdrag att utforma ett nytt stilrent kyrkorum inrett av mörk nybarock med omfattande imitations- och dekorationsmåleri och stuckaturarbeten. Arbetena utfördes av målarmästaren Johan Berg och andra hantverk som gipsarbeten blev utfört av bildhuggaren Sundström, muraren Sandberg och tapetseraren Ahlgren.

Den tidiga interiören sägs helt kort ha gått "i pärlvitt och guld". Förutom altarmålning, orgelfasad och predikstol var kyrkan sparsamt utsmyckad, ett antal målningar, några minnestavlor. Dock avslöjar fotografier från 1937-38 att det fanns smärre dekorationsmålningar på väggarna. Bakom de två kaminer som då avlägsnades syns rester av målade draperier, omedelbart till höger om altarfönstret finns också målningsrester på väggputsen; två draperisnoddar med tofsar. Stilen anknyter tydligt till den stora altarmålningen vilket pekar på 1700-talet. Samma stil går igen i predikstolens röda "draperimålning" vilket ger koret ett samlat intryck. Helt utan dekoration var kyrkan alltså inte före 1888.

Bland restauratörer och arkitekter fanns vid tiden en stark kritik av nyklassicismens rena och ljusa kyrkorum. De ansågs sakna konstnärligt värde, ett slags vacuum som kunde fyllas med dekorativt innehåll. 1800-talet såg ett uppsving för en rikare liturgi och då ansåg man att även kyrkorummet skulle spegla detta.

inspiration hämtades också från det stora intresset för de rika gotiska katedralerna, vars dekorativa överdåd ofta sågs som måttstocken för god, kyrklig konst. Nygotiska drag i läktarens barriär, dess kolonner, hos bänkgavlarna och det inre dörrparet fick kyrkan likaledes år 1888.

Arkitekten ansåg sig ha rätten att korrigera gånga tiders "misstag" och en kyrka från barocktid skulle därför inredas efter barockens ideal. Kyrkan blev mer barock än den någonsin varit. Lindegrens ideal hämtades från högreståndsmiljöer, främst från Drottningholms slott - skapat av Nicodemus Tessin d.ä. De nya dekorationsmålningarna fick ett gott mottagande när de visades för första gången. men av den kyrkoinredning som tidigare gått i ljust klassicistisk stil fanns efter 1888 inte mycket kvar. Lindegrens renovering ger ett starkt teatralt intryck, många dekorativa element går tillbaka på Drottningholmsteaterns salong medan den dunkla färgställningen tycks hämtad från den berömda trapphallen i själva slottet. Renoveringen bildar en skarp gräns i kyrkorummets historia.

Foto: Hudiksvallsbygdens församling

Altaret

Altartavlan från gamla kyrkan hängde på den norra väggen, den var målad och försedd med luckor. Den nämns inte vid 1700-talets senare inventeringar och har tydligen förkommit. Den nyare altartavlan, som senare såldes till Solf i Finland, var från 1696

Målningar med bibliska motiv skapades och utökades år 1803 då valvet ombyggdes och höjdes. På altarets norra sida skildras Jesu födelse, Jesu dop och nattvardens instiftande. På den södra sidan ser man uppståndelsen, himmelsfärden och Pingstundret.

Altaret som är av trä, pryds av ett förgyllt krucifix och omges av tvenne urnor med flammande eldslågor. Som altarprydnad tjänstgör det målade korfönstret, vilket har som motiv Kristi förklaring. Ovanför korfönstret återfinns det hebreiska gudsnamnet i en triangel, omgiven av solstrålar, och runt omkring svävar änglaskaror.

Vid restaureringen ersattes kaminerna med elektrisk uppvärmning. 1882 byggdes kyrkouret.

Foto: Hudiksvallsbygdens församling

Kyrkans orgel

Det nuvarande orgelverket byggdes 1990 av Grönlunds orgelbyggeri, och omfattar 34 stämmor, varav några äldre stämmor från den tidigare Setterkvist-orgeln (1895) fördelade på två manualer och pedal. Läktarbarriären är uppförd i slutet av 1890-talet efter ritning av Agi Lindegren.

Kyrkans altarfönster

Ett nytt glasmålat altarfönster av tysk tillverkning kom på plats, motivet är Kristus på förklaringsberget. bär inskriptionen "Till Guds ära och kyrkans prydnad skänktes detta fönster av församlingsbor". Fönster är signerat av Wilhelm Schell, Offenburg i, Baden. Den skarpögde kan också urskilja Hudiksvalls vapen, tre hälsingebockars huvuden.

Predikstolen i Jakobs kyrka

Foto: Hudiksvallsbygdens församling

Den skänktes till kyrkan år 1755 av rådman Jonas Drake, borgmästaren Bobergs svärfar. Han gravhäll är bevarad och från år 1938 placerad norr om altaret.

Historien bakom "Rysskulan"

Under en tavla vid uppgången till predikstolen hänger "rysskulan" med text som författades av den äldre stadens kyrkoherde, den tyskfödde Christopher Justus. Vid ryssbranden, natten mellan den 22-23 maj 1721 blev en kula, (enligt kyrkans inventarium av år 1803) "skjuten ifrån en rysk Galere vid Köpmanbärget 1721".

Av staden återstod efter rysshärjningarna praktiskt taget endast kyrkan, som dock berövats sitt silver, sina penningar och skrudar. Av kyrkoskruden, som var mycket kostelig från den tiden för olyckan år 1721, återstår alltså ingenting.

Den riktiga kulan stals för några år sedan och är nu ersatt med en attrapp.

Dopfunten i Jakobs kyrka

Den har funnits i kyrkan sedan 1922. I dopfunten finns det en dopskål av tenn, som tillverkades år 1695, av kanngjutaren, Johan Johanson, Stockholm.

Foto: Hudiksvallsbygdens församling

Kyrkan har även en mäktig dopskål av silver som köptes år 1813, avsedd att placeras på en anvisad plats.

År 1967 tillkom en halvklotformig dopskål av tenn. På väggen ovanför dopfunten hänger ett epitafium över föräldrarna till kyrkoherden från Maria församling, Stockholm.

Ljuskronorna i Jakobs kyrka

Det finns fem ljuskronor i kyrkans mittgång. De två större kronorna skänktes till kyrkan 1702 av glasmästaren Lars Ersson och sonen Anders Frisk, båda rådmän. De andra förärades till kyrkan år 1790 av Rådman Erik Regnanders arvingar.

Ljuskronan som finns i sakristian är gjord av handslipad kristall, sannolikt böhmisk - och skänktes till kyrkan av den frikostige borgmästare Boberg.

Kyrkklockorna i Jakobs kyrka

Storklockan bär en inskription som berättar att den är från 1672 och har efter skador omgjutits flera gånger. Senast göts den 1813.

Mellanklockan härstammar från slutet av 1600-talet men blev omgjuten 1794.

Lillklockan, den så kallade Prästklockan inköptes år 1762.

Klockringningen:

10:00 Storklockan - före högmässan

10:30 Mellanklockan

10:45 Lillklockan/Prästklockan

11:00 Samringning av alla tre klockorna