Foto: Josefin Casteryd 7 IKON

Vad betyder olika gravskick?

Urngrav, minneslund, askgravlund ...

Askgravlund

Askgravlund är ett alternativ till minneslund, som är en helt anonym gravsättning. Askgravlund är inte anonymt då de anhöriga får närvara vid gravsättning av askan. På så sätt får de anhöriga också reda på var askan vilar.  Det går inte att utlova att framtida gravsättning brevid tidigare gravsatt kan ske. Platsen får inte märkas ut eller dekoreras efter gravsättningen, lösa blommor och gravljus får placeras på för dem avsedd plats. Till skillnad från minneslunden erbjuds de anhöriga att beställa en minnesskylt, med den avlidnes namn. Skylten placeras i direkt anslutning till askgravlunden. I likhet med jordsättning så har man rätt till denna typ av gravskick i 25 år, och namnskylten sitter uppe under samma tid.

Askgravlund finns på: Sofiedals kyrkogård och Hälsingtuna kyrkogård

Kistgrav

En traditionell gravplats för kista och urnor med plats för en eller flera personer.

Kistgrav finns på: Alla våra kyrkogårdar

Minneslund

Minneslunden är en gemensam grav där gravsättningen av askan sker anonymt. De anhöriga får inte vara med när askan gravsätts. Platsen för askan markeras inte. Det finns en gemensam plats för blommor och ljus.
Minneslund finns på: Sofiedals griftegård, Rogsta, Hälsingtuna och Idenors kyrkogårdar

Strö aska

Att strö ut aska över vatten och naturmark kräver tillstånd från länsstyrelsen i det län där gravsättningen ska ske.

Urnlund eller urngravplats

”ett särskilt område på kyrkogården där man gravsätter urnor”
Urngravplatsen är avsedd för en eller flera urnor. Det finns också nästan alltid plats för urnor i äldre familjegravar. Gravsättningen sker vanligen i kretsen av de närmaste men olika alternativ finns.

Urngravar finns på: Alla våra kyrkogårdar

Minneslunden på Idenors kyrkogård
Askgravlunden på Sofiedals griftegård Foto: Hudiksvallsbygdens församling