Ett pärlarmband i olika färger ligger i någons hand.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Frälsarkransen - samtalsgrupp

Välkommen till en samtalsgrupp om Frälsarkransen. Vi träffas under våren 2024 på torsdagar jämna veckor i Huskvarna församlingsgård.

Martin Lönnebo skapade radbandet en sommar när han båtluffade i Grekland. En storm tvingade båten till en ö med bara 47 invånare, inklusive byns präst. Martin fick tag på ett litet rum och där i rummet började han skissa fram det som skulle bli frälsarkransen. Denna frälsarkrans lanserades år 1995 och är nu ett väletablerat verktyg för Svenska kyrkan och en populär gåva. Den har hjälp otaliga människor till fördjupad bön och innerligare Gudskontakt.

Frälsarkransen består av 18 pärlor och talet 18 är ett viktigt tal i traditionen. På bibelns hebreiska har det vanliga ordet för liv talvärdet 18. Frälsarkransen är Livet pärlor. Vi kan bedja som myran, hon som flitigt strävar. Eller impulsivt som fjärilen, hon som fladdrar mellan olika blommor.

Pärlorna har olika funktioner och avser att föra tanken till olika ämnen i ett liv. Frälsarkransen ger oss beståndsdelarna för ett liv med Gud. Den syftar till att se bortom den negativa självbilden och att i stället se oss människor som Gud ser på oss, som älskade, dyrbara och värdefulla.

Vi vill ge möjligheten till en fördjupad Guds kontakt oavsett förkunskap i ämnet, om du sedan är som myran, fjärilen eller både och eller om du känner att du är något annat, spelar ingen roll, kom som du är. Just din medverkan bidrar till något värdefullt, förhoppningsvis för dig, men också för andra i gruppen, din medverkan är betydelsefull.

Vår frälsarkransgrupp träffas på torsdagar jämna veckor under vårterminen 2024, följande datum:  8/2, 22/2, 21/3, 4/4, 18/4, 2/5, 16/5 och 30/5

Vi startar våra sammankomster med mässa i Huskvarna kyrka kl 18 och går därefter in i Församlingsgården ca 18.30 för fika och gruppträff i och omkring frälsarkransen och dess pärlor.

Eventuella frågor och funderingar, kontakta ansvarig präst Fredrik Spolander.

Väl mött!