Om Hyltebruks pastorat

Jesus sa: "Känn ingen oro. Tro på Gud och tro på mig. I min faders hus finns många rum." Församlingarna i Hyltebruks pastorat vill erbjuda rum för tro och tvivel. Rum där vi kan möta Gud och varandra. Rum för hela livet.

För det är ju det Kyrkan handlar om – en trygg punkt genom hela livet där vi kan upptäcka, dela och leva tron. En plats för livets stora frågor och vanligt småprat. En gemenskap att återkomma till genom livets alla skiftningar. Rum för hela livet helt enkelt!

Vårt pastorat har fyra församlingar – Femsjö, Färgaryd, Långaryd och Unnaryd. Dessutom finns det kyrkor och församlingshem i Jälluntofta och Landeryd. Och förstås i själva Hyltebruk där även pastorsexpeditionen ligger. Genom våra församlingar vill vi möta dig där du befinner dig – både i livet och rent geografiskt.

Vi hoppas att du vill dela livets stora stunder med oss – dop, konfirmation, vigsel, begravning. Men också helt vanliga dagar, för hela livet ryms i Kyrkan.

Svenska kyrkan i Hyltebruks pastorat - rum för hela livet!

Regnbågsnyckeln:

Under 2020 har all personal och en del av de förtroendevalda i Hyltebruks pastorat genomfört utbildningen Regnbågsnyckeln.

Regnbågsnyckeln är en processutbildning för att hbtq-personer och andra ska känna sig mer inkluderade i våra sammanhang.

Regnbågsnyckeln vill ge större trygghet för hbtq-personer i församlingar. I en församling som tilldelats hbtq-märkningen, Regnbågsnyckeln, har medarbetare och förtroendevalda genomgått hela processmodellens alla steg. Efter processen förväntas församlingen ha kompetens kring inkludering och hbtq och vara ett mer inkluderande sammanhang för hbtq-personer och andra.

I utbildningen har får man ta del av olika personers berättelser och diskuterat olika ämnen såsom normer, bemötande, öppenhet/slutenhet, möjligheter och förväntningar m.m.

Sedan har en mångfaldsvision skrivits. Denna ska hjälpa pastoratet att fortsätta arbeta och utveckla arbetet med inkludering för alla människor.

Nu är alla stegen i processen slutförda och vårt pastorat regnbågsmärkt.