Lämna kondoleans vid begravning

Uttryck ditt deltagande i sorgen genom att lämna en gåva till något av våra ändamål.

Kondoleans

Att kondolera betyder att man uttrycker sitt deltagande i sorgen till de anhöriga för någon som avlidit. Kondoleansen kan vara i form av ett personligt deltagande eller skriftligt med ett kondoleanskort och/eller blommor till de anhöriga före eller efter begravningen. Att kondolera med ett kondoleanskort är en gammal tradition som är en mycket uppskattad gest gentemot anhöriga.

Du som vill kondolera vid begravning i Överjärna, Ytterjärna eller Vårdinge församlingar kan välja att beställa ett kondoleanskort som överlämnas av prästen till de anhöriga vid begravningen. I samband med kondoleansen skänker du även en gåva till någon av församlingens utvalda ändamål. Ett kondoleanskort med gåva kan om man så önskar ersätta den blomman som ges till den anhörige.

Beställning

Du kan beställa kondoleanskort via vår expedition: 08-551 747 20 eller direkt här i formuläret. Du kan även skicka e-post till jarna-vardinge.pastorat@svenskakyrkan.se

För att beställd kondoleans ska kunna administreras av pastorsexpeditionen behöver beställningen ha inkommit minst fem arbetsdagar innan begravningen ska äga rum i någon av våra tre kyrkor.

I beställningen uppger du:

• Den avlidnes namn
  • Kyrka för begravning
  • Datum för begravning
  • Namn på beställare
  • Telefonnummer till beställare
  • E-post till beställare
  • Val av kondoleanskort (se våra kort nedan)
  • Hälsning på kortet (Till exempel: "En sista hälsning" eller "Vårt varma deltagande", se fler exempel nedan).
  • Vart du önskar skänka din gåva (detta kommer att stå på kortet)

Betalning

Du betalar själv in den summa du valt via bankgiro, Swish eller kontant på vår expedition. Märk din gåva med det ändamål du valt, exempelvis ”Järna Blomsterfond”. Minsta summa är 50 kronor. OBS: jätteviktigt att man skriver vilket ändamål som avses.

Vid kondoleansen har du möjlighet att lämna en gåva till:

Järna Blomsterfond
Swish: 123 114 87 09, Pastoratets bankgiro: 5407-1576. OBS: jätteviktigt att man skriver att det är Blomsterfonden vid inbetalning.

Järna Diakonifond
Swish: 123 114 87 09, Pastoratets bankgiro: 5407-1576. OBS: jätteviktigt att man skriver att det är till Järna Diakonifond.

Act Svenska kyrkan - Svenska kyrkans Internationella Arbete
Swish: 9001223, Plusgiro: 90 01 22-3, Bankgiro: 900 1223

Förslag på kondoleanser

Formella formuleringar
Med varmt deltagande
Med varmt/djupt deltagande i er stora sorg
Med dessa rader vill vi framföra vårt varma/djupa deltagande
Vårt deltagande i er sorg
Mitt varma/djupa deltagande i er svåra sorg
Mina varmaste/djupaste kondoleanser

Enklare formuleringar
Varma kramar
Stora varma kramar
Vi tänker på er.
Våra tankar är med er
Varma tankar till er
Vi delar Er saknad
Vi tänker på Er/Dig i denna svåra stund.
Vi tänker på dig under den svåra tid ni nu går igenom
Våra tankar går till Er & vi delar Er sorg.

Beställning av kondoleanskort

Vart önskar du skänka din gåva?

Du betalar själv in den summa du valt via bankgiro, Swish eller kontant på vår expedition. Märk din gåva med det ändamål du valt, exempelvis ”Järna Blomsterfond”. Minsta summa är 50 kronor. Se alla ändamål och betalningsanvisningar ovan. För att beställd kondoleans ska kunna administreras av pastorsexpeditionen behöver beställningen ha inkommit minst fem arbetsdagar innan begravningen ska äga rum.

Våra kondoleanskort

Se våra kondoleanskort nedan. Vid beställning anger du namnet på valt kort.

Kondoleanskort_1_Liljor
Kondoleanskort_2_Blommor