Nyhet / Publicerad 16 augusti 2024

Musiker: Tobias Lundmark
Musiker: Agneta Axelson
Diakon: Laila Larsson
Visitationsmässa med biskop Johan Dalman. Mottagande av pastoratets nye kyrkoherde Ove Nyman. Mässan går att se på storskärm uppe i församlingshemmet då kyrkan kommer att bli fullsatt. Efter mässan serveras en måltid i församlingshemmet. I samband med mässan håller biskop Johan Dalman sitt visitationstal då han delger sina intryck från besöket samt vilka utmaningar han vill rikta till församlingen.

Vad är en biskopsvisitation?

VISITATIONER I STIFTETS församlingar hör samman med biskopens uppdrag att värna kyrkans enhet och samhörighet. I Strängnäs stift sker detta arbete i den så kallade Strängnäsmodellen. Den bildar en tolvårscykel där visitationer, möten i Strängnäs och årliga möten i församlingen ingår. Genom de regelbundna mötena får församlingen ett kontinuerligt stöd, samtidigt som stiftet bättre kan anpassa sitt arbete efter församlingarnas behov.

I ÅR ÄR DET DAGS FÖR biskopsvisitationen som sker var tolfte år. I Järna-Vårdinge pastorat sker biskopsvisitationen 25–26 september med ett fullspäckat program för biskopen med olika samtal med kyrkoherden, medarbetare, förtroendevalda och kyrkorådet. Biskopen Johan Dalman möter även representant från kommunen samt kommundelens rektorer med frågeställningen: ”Hur gör vi livet så bra som möjligt för ungdomarna som finns i Järna-Vårdinge?”

Under dagarna sker även morgonbön, mässa och en församlingsafton med samtal med ungdomar och konfirmander, biskopen och stiftets medarbetare.