Nyhet / Publicerad 31 juli 2024 / Ändrad 1 augusti 2024

Kontraktsprost Axel Torssander

Av: Linnéa Malmborg
Publicerad i Kyrkobladet nr 2 2023

Flera av prästerna i Vårdinge församling bedrev forskning utanför teologins område, en av dem var Axel Torssander f. 1843. Axel Gustaf Abraham Torssander kom som 43-åring till Vårdinge och verkade där som kyrkoherde fram till sin död 1905. Vid sin sida hade han haft hustrun Nanna Maria Charlotta Torssander, som dock avlidit samma år som han tillträdde sin nya tjänst.

Axel var botanist och mycket fascinerad av växter, främst spermatophyter, det vill säga fröväxter. Hans forskning finns omnämnd i flera botaniska verk. Till exempel Geographical guide to Floras of the World, där hans projekt omnämns som ”Anmärkningsvärdare fanerogamer och kärlkryptogamer i Wårdinge socken”.
I arkiven på Harvards universitet i USA finns Axels verk på latin: Enumeratio Lichenum et Byssacearum Scandinaviae hucusque cognitarum. Ad normam celeberrimi Eliae Fries curavit G. Torssel hade alltså en internationell läsekrets inom forskarvärlden. Vid Axel och Nannas tidigare hem, Sulsta prästgård i Tystberga, skapade de på 1870-talet en ståtlig trädgård. Spår av denna finns fortfarande kvar i den parkliknande delen med sin allé.

Kyrkoherde Axel Torssander

Familjen Torssander med tjänstefolk. Längst fram i hatt ser vi prosten Axel.