Lyssna

Av: Linnéa Malmborg
Källa: Järna Hembygdsförening
Publicerad i Kyrkobladet nr 4 2021

I KLOCKAREGÅRDEN alldeles invid Överjärna kyrka, mittemot gamla kyrkskolan, bodde Sofia Le Moine, född 1856, med klockaren Noack Reinhold Le Moine, född 1849, under 1800-talets senare del och 1900-talets första del. Båda två var folkskollärare i Överjärna och var aktiva i det offentliga livet med uppdrag både i kommunen och i ideella föreningar. Klockarens yrke räknades som ett kyrkligt ämbete, vilket innebar att ombesörja klockringningen och att vårda kyrkan med dess inventarier. Klockaren blev också ofta kyrkokörledare och organist, vilket Noack var. I slutet av 1940-talet fanns knappt yrket kvar eftersom klockringningen automatiserades.

SOFIA SKREV ofta artiklar i lokaltidningen om det idylliska livet i det dåtida lilla Järna – notiser som andas frid även om de handlar om ”fasansfulla skyfall och åskväder”. Hon var även med 1907 och tog fram den så kallade Järnadräkten i samarbete med drottning Victoria. Under Sofias ledning syddes fyra dräkter som liknade den mer berömda Tullgarnsdräkten, och en av dessa bars av Edith Sandholm som kom att testamentera dräkten till Hembygdsföreningen.

NOACK ARBETADE intensivt med att bygga upp det tidiga samhället Järna och beskrevs i lokaltidningen som en fryntlig och hälsosam karl: ”Då man betraktar bilden härofvan vill man knappast tro, att originalet har 60 lefnads och 39 tjänsteår bakom sig. Den ofårade pannan, den fryntliga blicken och de jovialiska dragen vittna snarare om en 40-åring. Hemligheten är att söka dels i Le Moines af naturen lugna temperament, dels i hans ’berghälsa’ som gjort att han icke på grund af egen sjukdom behövt inställa skolan en enda dag. Såsom lärare är LM varmt afhållen af sina lärjungar och högt aktad af deras föräldrar. Personligen är LM en redlig, hjälpsam och gästfri människa. Den som en gång gästat det trefna klockarehemmet i Öfver-Järna han längtar dit igen.”

Noack Le Moine avled 1929.

Klockaregården invid Överjärna kyrka. ramför Klockaregården 1895 står Sofia och Noack Le Moine med dottern Anna-Greta och sina respektive mödrar samt pigan.

Klockaren Noack med sin Sofia.

Klockare och organist Noack Le Moine

Le Moines gravsten på Överjärna kyrkogård.

Klockaregården