Nyhet / Publicerad 31 juli 2024 / Ändrad 1 augusti 2024

Prästen Torsten Zetterquist satte sin ära i hembygden

Av: Linnéa Malmborg
Publicerad i Kyrkobladet 3/4 2023

Torsten Zetterquist, f 1900 tjänstgjorde som kyrkoherde i Vårdinge församling i 28 år. Han kom dit 1933 och verkade där ända fram till sin död 1961. Torsten var son till lantbruksinspektor Fredrik Zetterquist och Matilda Sofia (f. Andersson). Hemmet var strängt religiöst och fyra av de fem sönerna blev präster.

Torsten var av den gamla stammen. Han värnade om kyrkosången och var mycket väl förtrogen med Psalmboken. Hans yngre bror Rudolf, kallad diktarprästen, finns representerad i psalmboken med psalmen ”Jesus tänk på mig”. Förutom det rent kyrkliga hade Torsten ett stort intresse för historia och var djupt engagerad i sin hembygd. Han grundade Vårdinge hembygdsförening och var dess ordförande fram till sin död, dessutom skrev han Vårdinge sockenbeskrivning. Han hade även flera kommunala uppdrag.

Torsten var gift med Margareta (f Åhlin) som överlevde honom med 33 år, trots att hon var sex år äldre. De fick döttrarna Birgitta och Anita samt sonen Lars, som dog 1960, en dryg månad före sin 22-års dag. Sonens död var givetvis ett hårt slag som präglade faderns sista år. När han sedan själv hastigt dog 1961
hade han ännu ett par år kvar till sin pensionering. Med sina 28 år som kyrkoherde i Vårdinge och sitt starka engagemang är Torsten en av de präster som lämnat tydligast avtryck efter sig i församlingen. Han var en man som oftast omtalas med värme och respekt, även om det också finns konfirmander som ibland funnit sin gamla läsepräst alltför sträng.

Torsten Zetterquist

Torsten Zetterquists gravsten på Vårdinge kyrkogård