Rasmus och Simon skapar ny samlingsplats för killar

Nyhet Publicerad Ändrad

En möjlighet att ­träffa nya vänner och att få en meningsfull aktivitet efter skolan. Det är två av anledningarna till att Grabbkväll för killar i ­årskurs 6 och 7 startar den 7 mars.

Initiativtagare till ­gruppen är Annelie Wagnefors, barn- och ungdomsansvarig, samt ungdomsledarna Rasmus Alvér, 19 år, och Simon Karlsson, 20 år.

– Vi såg ett behov av en samlingsplats för killar i just den åldern, säger ­Rasmus och Simon.

Tanken är att gruppen ska vara en plats där killar från olika skolor kan mötas och hitta på roliga saker såsom att spela spel, tv-spel och fotboll. Det blir även en hel del snack och fika. Kvällen avslutas med en andakt. Innehållet kan deltagarna själva påverka genom att föreslå aktiviteter.

Gruppen fyller glappet mellan barnverksamheten och ­konfirmationen. Är ­detta ett sätt att få fler killar att konfirmera sig?

– Ja, absolut, det är ett första steg dit.

Varför är det färre ­killar i kyrkan tror ni?

– För killar är det nog mer kompisstyrt om de väljer att konfirmera sig än vad det är för tjejer. Det kan även vara en ­kulturfråga och en felaktig bild av kyrkan. Det anses kanske inte så macho att vara i kyrkan.

Men nu ska de ändra på det, Rasmus och Simon. De har båda varit ungdomsledare i över fem år och vet vad kyrkan betyder för de unga.

– Här finns en stark ­gemenskap. Jag har mött kompisar här som jag aldrig hade träffat annars, säger Simon och ­berättar att han och Rasmus hade varit grannar flera år men inte börjat umgås förrän de träffades i ­ungdomsverksamheten.

Nu hoppas de att Grabbkvällen ska vara första steget in i kyrkan för fler killar.