Ett guldigt kors på en gravsten.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

OBS: Varning för erbjudandefakturor för gravskötsel

Nyhet Publicerad Ändrad

Vi varnar för privata erbjudandefakturor för gravskötsel. Svenska kyrkan Jönköping samarbetar inte med företaget som heter "Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB". Svenska kyrkan lämnar aldrig ut adressuppgifter över gravrättsinnehavare till privata gravskötselföretag.

Just nu, våren 2024, skickas det ut fakturaliknade dokument till gravrättsinnehavare från ett företag som heter Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB. En del gravrättsinnehavare har hör av sig till kyrkogårdsförvaltningen angående erbjudanden/bluffakturor.

Kyrkogårdsförvaltningen vill informera dig som kontaktas av detta företag, som erbjuder gravskötsel, att vi inte har något samarbete med dem.

Har du blivit kontaktad av företaget och tycker det känns obehagligt? Anmäl deras erbjudande till Konsumentverket.

Konsumentverket: Anmälan till Konsumentverket

Svensk Handel: Så hanterar du bluffakturor