Foto: Alex Giacomini /Ikon

Konfirmation i Källstorps församling

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

När brukar man konfirmeras?

Det år du fyller fjorton får du en inbjudan till konfirmation från Svenska kyrkan. Ordet konfirmation betyder bekräftelse. I kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Men du behöver inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.

Konfirmandtid

Konfirmandtiden kan se ut på olika sätt. I Källstorps församling finns två alternativ - terminsgrupp och sommargrupp. I båda ingår läger och studiebesök.

På konfirmandträffar eller läger får du prata om olika frågor. Det kan handla om allt mellan himmel och jord. Ofta hittar gruppen på olika aktiviteter och provar nya saker tillsammans. Du får vara med och fira gudstjänst och andakt, veta mer om vad Bibeln och Psalmboken innehåller och hur det kan hänga ihop med vårt liv här idag.

De som leder konfirmationen är präst, pedagog, musiker och unga ledare från kyrkan, och de är nyfikna på dig och vad du funderar på. Inga frågor eller funderingar om tro eller livet är dumma eller konstiga, du kan fråga om vad du vill.

Konfirmandgrupper

Terminsgruppen startar i september, konfirmation i april 2024.
Sommargruppen pågår vecka 26 och 27, konfirmation i juli 2024.

Om jag bor i en annan församling

Du behöver inte bo i vår församling för att bli konfirmerad hos oss, du får välja vilken församling du vill.

Om jag inte blev konfirmerad som femtonåring men har blivit nyfiken

Ingen fara, det är aldrig för sent för konfirmation. Du är välkommen att kontakta  oss för att diskutera vad som skulle passa dig.

Mer om konfirmation på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.