Två personer håller i varandras händer.
Foto: Albin Hillert /Ikon

Samtal och stöd

Kyrkan vill finnas för människor i både glädje och sorg, när livet flyter på och när det känns tungt.

Samtala med präst

Om du behöver samtala med en präst, kontakta församlingsexpeditionen
eller en av församlingens präster direkt

Samtala med diakoniassistent

Om du behöver samtala med diakoniassistent, kontakta församlingsexpeditionen
eller församlingens diakoniassistent direkt.

Besöksverksamhet

Behöver du en vän att promenera med, hjälp med läkarbesök, kanske handla mat eller bara en pratstund, hemma hos dig eller om du vill komma till oss, så finns vi för dig.
Kontakta Eva Nilsson, diakoniassistent, tillsammans kan ni bestämma något som  passar just dig.

Jourhavande präst

På helger och nätter kan du kontakta jourhavande präst via 112.

Kyrkans sociala arbete

Diakonin är kyrkans uppdrag att visa omsorg om medmänniskan och skapelsen. Ibland kallas diakonin också för kyrkans sociala arbete.

I diakonin kan du få praktiskt stöd

Grubblar du över personliga relationer, livets mening, tron eller något annat? Det kan hjälpa att prata med någon för att få ordning på tillvaron. Boka ett samtal med präst eller diakoniassistent i församlingen. De har tystnadsplikt och de för inte journal över samtalet.

Kyrkans personal kan till exempel hjälpa dig som vill ha stöttning i möten med kommunen eller myndigheter. Du kan få sällskap och stöd, eller hjälp att till exempel fylla i blanketter. Du kan också få hjälp att söka ekonomiskt stöd.

Du är välkommen, oavsett vem du är. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Det kostar inget att träffa, samtala eller få annat stöd av en diakon eller en annan medarbetare i församlingen.

Gud har uppmanat kyrkan att visa kärlek till människor, dela gemenskap och värna om natur och klimat. Kyrkan ska kämpa för rättvisa och solidaritet och särskilt möta människor som befinner sig i utsatta situationer.