En vit dopklänning med rosa rosett hänger på en metallgrind i kyrkan.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Livets skeden

Vid livets stora tillfällen finns Svenska kyrkan, oavsett om det handlar om att välkomna det nya barnet, erbjuda tonåringar rum för frågor, manifestera kärlek till den man älskar och att få ta farväl när en anhörig eller nära vän gått bort.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Välkommen till dopet, till kyrkan och Guds familj! Här hittar du information om dop i våra kyrkor i Kalmar.

Brudpar figuriner

Vigsel och välsignelse

Äktenskapet är ett naturligt steg för två personer som älskar varandra och vill leva tillsammans. De tar ett gemensamt steg och lovar varandra trohet inför Gud och människor som ber för dem och deras framtid.

Begravning

När någon dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst.

Prata dop, vigsel och begravning med barn

Här finns korta videoklipp som förklarar vad dop, vigsel och begravning innebär.

Det finns hjälp att få.

Få hjälp och stöd

Präster och diakoner i Svenska kyrkan i Kalmar finns tillgängliga på telefon för dig som behöver hjälp och stöd.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Behöver du prata med någon?

Ibland blir inte livet som vi tänkt oss, svårigheter kan torna upp sig plötsligt eller kanske det varit kämpigt länge. Då kan det hjälpa att prata med någon utomstående.