Foto: Anna Braw

Välkommen att upptäcka Barnens altarskåp!

Nyhet Publicerad Ändrad

Barnens altarskåp finns i Kristofferkoret i Kalmar domkyrka. Välkommen att upptäcka kyrkans symboler och färger och prästens kläder!

Barnens altarskåp finns i kyrkor runtom i Sverige nu, och en del församlingar har byggt lekkyrkor. Tanken är att barn i alla åldrar ska få en möjlighet att uppleva, leka och prova sig fram i kyrkans och trons värld – med symboler, färger, föremål och liturgiska kläder.

Foto: Anna Braw

Altarskåpet i Kalmar domkyrka har fått sin plats i Kristofferkoret och kommer från Västerås, där det finns ett likadant i ett av domkyrkans sidoskepp. Det innehåller liturgiska kläder som kan passa barn från ungefär fem till tolv år, en dopfunt och annat som behövs till dop, en kista och annat som behövs till begravning, nattvardssilver, kollekthåv, brudkrona och mycket annat.

Foto: Anna Braw

När domkyrkan är öppen är du och ditt barn välkomna att öppna Barnens altarskåp. Vill du boka en träff för en barngrupp, en skolklass, barnbarn på besök eller något annat kan du höra av dig till domkyrkoförsamlingens pedagoger.

Under gudstjänsterna på söndagar, när vi bjuder in till söndagsskola, är det också i Kristofferkoret vi håller till.

Du är alltid välkommen till Barnens altarskåp när Kalmar domkyrka är öppen – undantaget är när det är en konsert, ett bröllop eller begravning i kyrkan.