Klimat och finans

Alla delar av samhället behövs i omställningen till en klimatsmart ekonomi. Det globala klimatavtalet inger hopp.

Svenska kyrkans roll i utvecklingen mot ett hållbart samhälle Svenska kyrkan har en viktig roll i arbetet mot ett hållbart samhälle. Genom sitt engagemang och sina investeringar kan kyrkan aktivt bidra till klimatomställningen genom att styra sitt kapital till verksamheter som främjar miljömässig och social hållbarhet. Genom att välja att investera i företag och projekt som bidrar till klimatomställningen, och samtidigt undvika de som har en negativ påverkan på miljön, tar kyrkan sitt ansvar som en etisk och moraliskt vägledande aktör.

Svenska kyrkan stödjer Parisavtalet och arbetar för att anpassa sina investeringar i enlighet med dessa mål och för att säkerställa att dess kapital används för att stödja en hållbar omställning.

Precis som i finanssektorn finns det dock utmaningar för kyrkan att säkerställa att dess investeringar verkligen gynnar klimatomställningen. Det kan vara svårt att få tillgång till tillförlitlig information om vilka investeringar som är klimatvänliga och vilka som inte är det. Dessutom kan osäkerhet i politiska beslut påverka hur investeringskapital styrs och hur snabbt omställningen sker.