Fyra kostymklädda personer sitter på en scen framför skärmar.

Vi medverkar och samarbetar

Svenska kyrkan medverkar i många nätverk och vi bjuds ofta in att berätta om vårt arbete.

Följande initiativ stöttar vi:

Carbon Disclosure Project (CDP)

CDP är en internationell ideell organisation som hjälper företag, städer, stater och regioner att mäta och rapportera sin miljöpåverkan. CDP samlar in data om klimatförändringar, vattenanvändning, skogar och leveranskedjor för att främja hållbarhet och minska miljörisker.

FN:s Principer för ansvarsfulla investeringar (PRI)

PRI står för Principles for Responsible Investment. Det är ett FN-stött initiativ som syftar till att förstå de investeringsimplikationer som följer av miljömässiga, sociala och styrningsrelaterade (ESG) faktorer och att stödja dess undertecknare i att integrera dessa faktorer i sina investerings- och ägarbeslut. PRI:s sex principer erbjuder en global ram för att hjälpa investerare att införliva ESG-faktorer i sina investeringsprocesser och beslut. Svenska kyrkan blev medlem 2007.

Global Network Initiative (GNI)

GNI är ett multistakeholder-samarbete som syftar till att skydda yttrandefrihet och integritet inom tekniksektorn. GNI arbetar med att skapa en global standard för ansvarsfullt beslutsfattande hos företag för att främja och försvara mänskliga rättigheter.

Hållbart värdeskapande

Hållbart värdeskapande är ett nätverk mellan några av Sveriges största institutionella investerare som samarbetar iolika hållbarhetsfrågor. Nätverket grundades 2009 för att lyfta fram betydelsen av att företag och inte minst styrelser arbetar strukturerat med hållbarhetsfrågor med intresset att skapa en långsiktigt finansiell avkastning för oss investerare och ägare.

The Institutional investors group on climate change (IIGCC)

IIGCC är ett globalt nätverk av investerare som arbetar tillsammans för att främja klimatåtgärder och målen för nettonollutsläpp. De stödjer investerare i att hantera klimatrisker, generera avkastning och förespråka för policyförändringar.

Investors Integrity Forum (IIF)

Korruption försvårar all utveckling och är en påtaglig utmaning för många företag, inte minst de med global verksamhet. Korruption äventyrar företags förmåga att skapa värde och lönsamhet, och försämrar därmed den finansiella avkastningen. IIF vill därför sätta mer ljus på företagens arbete mot korruption och på olika sätt uppmuntra till ökad regelefterlevnad. Under 2021 tog Transparency International Sverige initiativ till IIF i samverkan med Folksam, Första AP-fonden, SEB Investment Management, Skandia och Svenska kyrkan.

Sveriges forum för hållbara investeringar (SWESIF)

SWESIF är en oberoende intresseorganisation som arbetar för att främja hållbara och ansvarsfulla investeringar i Sverige. Organisationen erbjuder en plattform för utbyte av kunskap och erfarenheter mellan medlemmar som inkluderar institutionella investerare, fondbolag, och andra aktörer inom finansbranschen.

Swedish Investors for Sustainable Investment (SISD)

SISD är ett nätverk som samlar några av Sveriges största kapitalägare, kapitalförvaltare och institutionella investerare. Målet är att främja hållbara investeringar i linje med de globala målen för hållbar utveckling (SDG) och Parisavtalet.

SISD arbetar tillsammans med Sida för att utforska investeringsmöjligheter och utmaningar kopplade till Agenda 2030. Nätverket möts regelbundet för att dela erfarenheter och lära av varandra, samt för att bidra till den internationella dialogen om hållbara investeringar.