Frälsarkransen som dopgåva

Alla som döps i våra församlingar får ett frälsarkransarmband i dopgåva.

Frälsarkransen kom till en gång när den förre biskopen Martin Lönnebo reste omkring i Grekland. Plötsligt blåste det upp en storm som tvingade honom att stanna länge på en mindre ö. Martin hade länge funderat på hur människor lättare skulle kunna tro på Gud, och alltid komma ihåg det som är viktigast i livet. Han började skissa på ett modernt radband. Och då skapades Frälsarkransen.

Lilla Frälsarkransen passar dig som är 3 - 8 år, eller dig som är vuxen och inte vill bära Frälsarkransen som ett armband, utan hellre vill ha den i fickan eller i väskan.

Känn gärna på pärlorna när du behöver tröst eller stöd. Eller när du ber till Gud.

Pärlorna har olika namn och betydelser. Exempelvis är den stora guldfärgade pärlan, Gudspärlan, en påminnelse om att Gud är hos dig. De två röda pärlorna är Kärlekspärlorna som handlar om försoning, om att ge och få kärlek. Den blå pärlan är Bekymmerslöshetspärlan som berättar för dig att du är fri.

Alla som döps i våra församlingar får ett frälsarkransarmband i dopgåva. Dopgåvan kommer att hänga i kyrkan och delas ut vid en dopfest som alla nydöpta inbjuds till.