05. Helgkonfa: Jägarkonfa

Det är en stilla morgon i en skogsglänta. Dimman ligger tät över skogen och solen börjar stiga i horisonten. Stunden andas förväntan och spänning som du delar med de övriga ungdomarna och vuxna i jaktlaget.

Denna grupp tar jägarexamen under konfirmationstiden bestående av både skrivprov och skytteprov. Då betalar du provavgifter och ammunition. Jägarexamen sker i Studiefrämjandets regi. Vi har också konfapass där vi pratar om frågor om tro, livet och Gud. Konfapassen har vi tillsammans med helgkonfa Alster/Molkom en söndag i månaden.

Väljer du denna grupp så erbjuds du också att vara med på praktisk jakt som Jägareförbundet arrangerar. Dessa jakter är förlagda till I2-skogen i Karlstad och sker på lördagar. Du har möjlighet att vara med på 7-8 stycken. Vi brukar också åka till Jägartorpet i Storforstrakten där vi sover över i två nätter och jagar älg på dagarna.

Du kommer att tas omhand av upp emot 30 stycken erfarna jägare som vill hjälpa dig att ta jägarexamen och att bli en ansvarsfull jägare. Som du märker så träffas denna grupp ofta och många timmar. Det ökar möjligheten att lära känna nya ungdomar som du delar ett intresse med.

Konfaåret

Max 10 konfirmander deltar i denna grupp så vi behöver din anmälan snabbt. För planeringens skull är sista anmälningsdatum 30 juni 2024. Konfirmationssamlingarna sker tillsammans med helgkonfa Alster/Molkom.

Studiefrämjandets jägarexamen
Vi träffas varannan torsdagkväll ca 18.00-21.00 i Karlstad, då vi jobbar med kursen. Du betalar endast för studiematerialet, nu ca 800 kronor. Lärartimmarna får du gratis. Efter teorikursen startar den praktiska då du lär dig vapenhantering och skytte. Den kursen kostar ca 3 000 kronor.

Läger
Helggruppens läger samt 7-8 jakttillfällen i I2-skogen och älgjakt i Storfors med två övernattningar.

Konfirmation
Familjefest innan konfirmationen. Konfirmationsgudstjänst i Nyeds kyrka, maj 2025.

Hur kan en vanlig söndagsträff se ut?

• 10.00  Vi samlas, säger hej till varandra och går igenom dagen med anknytning till temat.

• 10.30 Oftast går vi iväg till kyrkan tillsammans.

• 11.00 Gudstjänst. Det kan vara alla möjliga typer av gudstjänster, såsom små och stora, (barn och familjer) mässa, (gudstjänst med nattvard) och musikgudstjänst.

• 12.00 Lunch.

12.30 Konfapass. Vi jobbar med dagens tema på olika sätt, se tidigare information.

• Ca 14.30 Fika/frukt, sedan fortsatt konfapass.

• 15.45 Andakt.

• 16.00 Vi slutar för dagen.

Har du frågor om konfagruppen?

Ring gärna konfasamordnare
Hanna Wessmark
hanna.wessmark@svenskakyrkan.se 054-141942,
eller Börje Axelsson borje.axelsson@svenskakyrkan.se 054-14 19 11, 070-5856024
så svarar de eller tar reda på allt ni behöver veta.

#konfakarlstad 24/25

Ett år med konfa! Nya insikter. Nya kompisar. Nya åsikter och upplevelser. Vi pratar om livet och utmaningarna, kärleken och engagemanget, Gud, dig själv och världen. Häng med på ett härligt konfaår!

Anmäl dig till en konfagrupp som låter rolig!

Är du född 2010? Då är det dags för dig att välja ditt konfaalternativ! Oavsett vilken grupp du väljer kommer det att bli ett äventyr!

Du är värdefull, älskad och aldrig ensam

Vi vill att du som konfirmand får med dig dessa tre viktiga påståenden under konfirmandtiden och framåt i livet.

Värt att veta om konfa!

Läger, fika, teman, kåpor, grupper, gudstjänst, tro, ledare... Här finns det som är värt att veta om konfa.

Varför ska jag vara med i en konfagrupp?

Vi frågade tidigare konfirmander, unga ledare och ledare: Varför ska man vara med i konfa egentligen? Här är hela listan över deras svar.