08. Temakonfa: Skidor

Solen gnistrar och skidorna skrapar mot snön. Röken sticker lite i ögonen när vi grillar marshmallows och dricker varm choklad. På väg hem pratar vi glatt om vurpor, hopp och poängjakten vi hade. Nu ska det bli skönt med bastu, vila och middag.

Vi åker på ett fyra dagars läger med skidåkning i Branäs och Hovfjället. På lägret kommer vi både hinna med några arbetspass, aktiviteter och skidåkning. Kvällarna avslutar vi med tända ljus, musik och en berättelse. Du behöver inte vara proffs i backen, vi har ledare för alla nivåer av skidåkning och är du nybörjare bokar vi skidlektioner.

På hemmaplan börjar varje träff med en samling där vi presenterar dagens tema. Sen blandar vi lek, film, tävlingar, upplevelser och samarbete med samtal om hur Bibeln och Jesus kan vara aktuella bland läxor, träning, kompisar och andra aktiviteter.

Den här gruppen passar dig som gillar vintern och som inte kan, vill eller orkar träffas en gång i veckan. För att lära känna varandra ordentligt kommer vi börja året med en lägerdag utan övernattning. Sen ses vi en onsdagskväll/månad och några söndagar i Grava församlingshem. Dessa onsdagar och söndagar behöver du avstå från träningar och tävlingar eftersom vi har höga krav på närvaro.

Konfaåret

Grava församlingshem, Skönviksvägen 2 i Skåre, Stadsbuss 8, hpl Skönviksvägen

Träffar

Upptakt med föräldramöte sista helgen i september kl 10-17 (lördag eller söndag)

En onsdag/månad kl 16.30-20.30 (okt-mars)

Övriga helger kl 10-17 den 23 & 24/11, 12/1 samt 23/3

OBS! Begränsat antal platser och höga krav på närvaro.

Under året går vi även, precis som alla andra grupper, på gudstjänster tillsammans eller på egen hand.

Läger

6-10/3 2025 på Vägsjöfors Herrgård med skidåkning i Branäs/Hovfjället

Konfirmation

Konfirmationshelg 5-6 april i Grava kyrka, extra tider för övning under veckan innan.

Frågor om skidkonfan?

Kontakta Agneta Boman 072 533 94 47 eller agneta.boman@svenskakyrkan.se

Hur kan en vanlig konfaträff se ut?

HUR SER EN KONFATRÄFF UT?

Så här ser en onsdag ut
Drop-in efter skolan, finns frukt/macka om du är hungrig.
16.30 Inledning och presentation av dagens tema
16.45 Vi tar reda på mer om dagens tema
17.30 Middag
18.15 Lekar, grupparbeten, samtalsgrupper mm
20.00 Veckomässa
20.30 Tack för idag

När vi ses på helgen kan dagen se ut så här:

10.00 Välkommen och nån aktivitet
10.30-12.00 Vi djupdyker i dagens tema
12.00 Lunch
13.00 Lekar eller något annat där vi rör på oss och får friskluft
13.30 Grupparbeten, upplevelser, tävlingar eller andra aktiviteten med en paus för fika/mellis
16.30 Avslutning med gudstjänst eller andakt
17.00 Tack för idag

Har du frågor om konfagruppen?

Ring gärna konfasamordnare
Hanna Wessmark
hanna.wessmark@svenskakyrkan.se 054-141942,
eller Börje Axelsson borje.axelsson@svenskakyrkan.se 054-14 19 11, 070-5856024
så svarar de eller tar reda på allt ni behöver veta.

#konfakarlstad 24/25

Ett år med konfa! Nya insikter. Nya kompisar. Nya åsikter och upplevelser. Vi pratar om livet och utmaningarna, kärleken och engagemanget, Gud, dig själv och världen. Häng med på ett härligt konfaår!

Anmäl dig till en konfagrupp som låter rolig!

Är du född 2010? Då är det dags för dig att välja ditt konfaalternativ! Oavsett vilken grupp du väljer kommer det att bli ett äventyr!

Du är värdefull, älskad och aldrig ensam

Vi vill att du som konfirmand får med dig dessa tre viktiga påståenden under konfirmandtiden och framåt i livet.

Värt att veta om konfa!

Läger, fika, teman, kåpor, grupper, gudstjänst, tro, ledare... Här finns det som är värt att veta om konfa.

Varför ska jag vara med i en konfagrupp?

Vi frågade tidigare konfirmander, unga ledare och ledare: Varför ska man vara med i konfa egentligen? Här är hela listan över deras svar.