8 december

Meditera. FILM

Att meditera en stund, ta en liten ”sittstrejk”, är en fin paus. Det ger tid att låta saker falla på plats, samtidigt som du vilar från vardagens stress och tankeflöde.

Men, när du mediterar kommer du inte att tömma huvudet på tankar. Istället tränar du på att släppa tankevärlden och uppmärksamma din upplevelse av andningen.

En liten, till synes oansenlig övning, som kan ge goda frukter.

Eleven frågade sin lärare varför de lärde sig meditera.
”Det är för att vi ska sitta när vi sitter, stå när vi står och gå när vi går” svarade läraren.
"Men det gör väl alla?” utbrast eleven, missnöjd med svaret.
”Nej, inte alls. När människor sitter så står de, när de står så går de och när de går är de redan framme.”

Meditation i domkyrkan

Om du vill prova att meditera längre stunder är du välkommen på introduktion i Domkyrkan varje torsdag kl 18.30 under terminerna. Kl 19.00-20.00 sitter vi sedan tillsammans i två pass á 20 minuter.)