Foto: Sandra Albertus

Kormattan

Framför centralaltaret finns Domkyrkans vackra kormatta "Källan"

Kormattan
Domkyrkans vackra kormatta är skapad av Kristinehamnskonstnären Ethel Halvar- Andersson. En av Värmlands främsta och med kända textilkonstnärer.

Ethel föddes i Varnums församling 1917 och levde och verkade i Värmland större delen av sitt liv. Hon växte upp i Kristinehamn och studerade därefter på Konstfack i Stockholm. Hon återvände till Värmland 1942 och öppnade så småningom en egen ateljé som hon drev mellan 1955 fram till pensioneringen 1977. Som pensionär lade hon inte vävande åt sidan utan fortsatte med hemmet som bas.

Domkyrkans kormatta heter Källan och den är vävd i olika nyanser av blått, violett och svart. Själva namnet berättar att motivet är en källa med vatten i rörelse. Mattan kom till Domkyrkan under restaureringen 1968 -1969.

Ethel var produktiv och skapade över 1000 mattskisser. Hennes alster finns i många värmländska kyrkor, bland annat i Korsets kapell, Alsters kyrka och Kristinehamns kyrka. Hennes verk har signaturen EHA, Ethel Halvar-Andersson, vilket var hennes namn som gift.

I Svenska psalmboken finns psalm 246 med ursprunglig text av den engelska skalden William Cowper. Pedagogen och författaren Betty Ehrenborg-Posse översatte den till svenska 1854. Kanske har Ethel haft psalmen i åtanke när hon skapade Domkyrkans kormatta ”Källan”.

Här en källa rinner:

säll den henne finner!